Welke Russiche tsaar wilde de Nederlandse taal als officiële taal invoeren in het oude Rusland invoeren?

Er was dus een Russiche tsaar die Nederlands als officiële taal wilde invoeren in het oude Rusland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Peter I van Rusland
Peter I Aleksejevitsj Romanov (Russisch: Пётр I Алексеевич Рома́нов) (Moskou, 9 juni 1672 - Sint-Petersburg, 8 februari 1725; oude stijl: 30 mei 1672 - 28 januari 1725), bijgenaamd Peter de Grote (Пётр Великий) was van 1682 tot zijn dood in 1725 tsaar van Rusland.

De tsaar liet talrijke boeken uit het Nederlands, Frans, Duits en Engels in het Russisch vertalen. De vertaling van een boek van Erasmus redigeerde hijzelf. Onder zijn bewind verscheen de eerste krant. Tijdens zijn regering had hij een lesprogramma opgesteld om de Russen Nederlands te leren. Vanwege de vele protesten ging dit niet door. Hij stichtte een Navigatieschool en een Zeevaartacademie. Omdat verschillende scheepstermen onbekend waren, zijn de Nederlandse termen nu ook de Russische geworden. Een bekend voorbeeld is de boegspriet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peter I van Rusland wilde wel Nederlandse lessen invoeren, maar hier is het niet van gekomen door de hevige protesten. Kan het zijn dat het deze man is?

Toegevoegd na 31 seconden:
Pelle was me voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach maar 17 seconden! Plusje voor jou!
dat was tsaar peter de grote.
het is hem zelfs gelukt om heel veel Nederlandse woorden in de Russische taal op nemen.
de meeste woorden komen uit de scheepvaart en scheepsbouw
zoek deze woorden maar eens op. je zult versteld staan.