welke prijzen werden er vroeger uitgerijkt op de olympische spelen ?

ik heb dit nodig voor een huistaak ik bedank jullie nu al voor jullie antwoorden xx

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

In de Klassieke Oudheid kregen de atleten hun prijs op de laatste dag, bestaande uit een tak van de heilige wilde olijfboom (de altis) die op het terrein groeide vlak bij de tempel van Zeus.

Het waren niet zomaar takjes die de Grieken hun zegevierende atleten cadeau deden, maar takjes met een heilige uitstraling. En dat paste goed bij de status die aan de overwinnaars zelf werd toegekend. Zij werden in hun thuissteden ook ongeveer goddelijk verklaard en konden vaak rekenen op een levenslange toelage, gratis eten en nog veel meer prettige privileges.