Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor een medaille?

Ik heb deze gekocht op een rommelbeurs, vond het wel iets moois. Ik heb een zwak voor honden, vooral herdershonden.
Maar ik heb geen enkel idee wat het eigenlijk is, waarvoor het diende of hoe oud dit is. Er staat op de achterzijde "tremelose verdediger".
Heb het voorwerp eens opgepoetst, ziet er terug goed uit.
Gekocht voor 5 euro.

Picture for question
8 maanden geleden
jc54
8 maanden geleden
Tremelo is een dorpje in België. Mogelijk vindt het daar zijn herkomst.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Wellicht is er een link met de Tremelose hondenkermis ?
https://www.robtv.be/nieuws/1000-honden-laten-zich-samen-met-hun-baasjes-gaan-op-de-hondenkermis-ze-is-nogal-onder-de-indruk-157655

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Gezien de gelijkenis met https://www.fireawards.com/police-dog-medal.html veronderstel ik dat het de onderscheiding van een politiehond betreft. Tremelo is een plaats in Vlaanderen. Een hond van het politiekorps aldaar heeft kennelijk een goede daad verricht ter verdediging van Tremelo. De vraag is nu of deze penning is verloren of dat de hond niet meer leeft en de onderscheiding daarom is verkocht...
. . .
Ondergaand bericht dat ik vond op https://www.leuvenactueel.be zou bijvoorbeeld de reden voor de onderscheiding geweest kunnen zijn.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 april 2025 13:19: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
8 maanden geleden
ronron1212
8 maanden geleden
Als dat zo was zo het een erepenning zijn en geen algemene penning
8 maanden geleden
Hij lijkt er sterk op. Maar het is niet exact hetzelfde model. Aangezien er ook meerdere andere penningen sterk op deze lijken is de betekenis allerminst zeker.
8 maanden geleden
@ronron1212
Waaruit is af te leiden dat dit geen erepenning is, maar (slechts) een algemene penning ?
Amadea
8 maanden geleden
Het lijkt mij dat "tremelose verdediger" een belangrijke aanwijzing is dat het wél een erepenning betreft.
ronron1212
8 maanden geleden
Deze penning is op meerdere sites te koop voor een paar euro. De inscriptie stelt niets voor op een ere penning staan echt wel een duidelijk tekst
8 maanden geleden
Op meerdere sites tekoop...
Soortgelijke penningen.... Ja. Maar dan zowel gewone als erepenningen.
Maar exact dezelfde ben ik nog niet tegen gekomen. Dus ik vind het nog steeds ongewis.
Een link naar een site met EXACT deze penning is waardevolle informatie, uitgaande van het idee dat een echte erepenningen wat duurder zal zijn doordat er meer edelmetaal aan besteed wordt.
ronron1212
7 maanden geleden
Dan zijn er veel honden die zo een penning verdienen @Amadea maar war staat dat hij die heeft gekregen? Ik zie dat niet staan

Andere antwoorden (1)

Dit is een hondenpenning. Ze bestaan met vele afbeeldingen voor de verschillende hondenrassen.
Op de achterkant zijn vaak gegevens van de hond en eigenaar ingegraveerd. De penningen kosten € 16 bij bol.com.
(Lees meer...)
8 maanden geleden
8 maanden geleden
Ik kan 'm niet vinden (althans niet exact dezelfde) bij bol.com. Heb je een link ?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing