Wanneer en wat was een expansieve periode?

De term 'Expansieve Periode' klinkt vrij algemeen, dus zou het op meerdere gebeurtenissen en tijden van toepassing kunnen zijn.
De vraag is nu of er in de Nederlandse geschiedenis een periode is geweest die unique werd aangeduid met deze benaming? Zo ja, wanneer was die en wat hield dat in?
Ik vermoed dat het ergens in de middeleeuwen was maar zeker ben ik niet. Het gaat dus wel om gebeurtenissen die in Nederland (en misschien ook daarbuiten) heeft plaatsgevonden.

7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Volgens mij is er geen periode die uniek zo wordt aangeduid. "De jaren 50 en 60 van de zestiende eeuw was de meest expansieve periode op gebied van stadsontwikkeling gedurende de Gouden Eeuw." https://nl.wikipedia.org/wiki/Architectuur_in_de_Republiek_der_Zeven_Verenigde_Nederlanden Maar als je googelt op
"expansieve periode" nederland
worden meer perioden genoemd die om de een of andere reden expansief waren.

Antwoorden (1)

Met een "periode van expansie" wordt gedoeld op een periode in de geschiedenis waarin de economie in fysieke en geografische omvang relatief sterk groeide. Dus sterker dan de perioden ervoor en erna. Op mondiale schaal bekeken zijn dit de klassieke oudheid, de koloniale tijd en de tijd vanaf de industriële revolutie.

Kijk je naar specifieke regio's, staten of culturen dan is het soms iets anders geweest. Maar de Nederlandse periode van expansie lopen hiermee wel gelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als specifiek op Nederland gedoeld wordt dan is de gouden eeuw bedoeld.