Monumenten zijn er omdat wij met z'n allen hebben afgesproken dat sommige gebouwen de moeite waard zijn om te bewaren voor de mensen die na ons komen. Dit om te laten zien hoe het was, of omdat deze gebouwen een hele belangrijke rol in onze geschiedenis gespeeld hebben, of omdat ze een typisch voorbeeld van hun tijd zijn, of omdat ze 'kunst' zijn.
Denk bijvoorbeeld aan het Paleis op de Dam, of het Rietveld-Schroderhuis, of plekken waar historische gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.
Een monument kan ook een beeld zijn dat speciaal is opgericht om stil te staan ergens bij, bijvoorbeeld het monument voor de onbekende soldaat, of het monument ter nagedachtenis aan het bombardement op Rotterdam.
Ook landschappen kunnen monumenten zijn (geologische monumenten) en ook vindplaatsen van oudheidkundige vondsten kunnen monumenten zijn (archeologische monumenten zoals b.v. grafheuvels, hunebedden).

Allemaal dingen die de moeite van het bewaren en herinneren waard zijn.