wat gebeurde er met de grieken uit de griekse oudheid wanneer zij zelfmoord hadden gepleegd?

Werd zelfmoord geaccepteerd in de griekse oudheid of werd dat juist veracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat er met hen gebeurde weet ik niet, ik neem aan gewoon begraven. Maar zowel de oude Grieken als de Romeinen vonden zelfmoord een dapper en nobel iets, dat was iets wat je deed om te ontkomen aan schande of om te voorkomen dat je in handen van de vijand viel. De vernedering van het verliezen van een strijd vond men dus veel erger dan de dood, en zelfmoord werd gezien als oplossing daarvoor.

Het schijnt zelfs dat de oude Grieken en Romeinen de overtuiging hadden dat paarden een bewust einde maakten aan hun leven wanneer ze dat als beste 'uitweg' zagen. Voor paarden hadden ze veel respect, het waren immers edele dieren, goed bruikbaar in de strijd, sterk, etc. Ik geloof dat die gedachte dat paarden door middel van zelfmoord hun 'eer' behielden, voortkwam uit een verhaal van Aristoteles, die vertelde ooit een verhaal van een jonge hengst die zichzelf in een ravijn stortte toen hij erachter kwam dat het de bedoeling was dat hij zijn moeder zou dekken.

Nou ja, als de Grieken dat soort verhalen als voorbeeld zagen van eerbehoud en nobelheid, kun je wel nagaan hoe ze dachten over zelfmoord. Het was dus zeker geaccepteerd, en meer zelfs dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, plusje.