In het voorjaar van 68 kwam Vindex, de gouverneur van Gallia Lugdunensis, in opstand tegen keizer Nero: het begin van het Vierkeizerjaar, de eerste Romeinse burgeroorlog in bijna honderd jaar. Lucius Verginius Rufus, de gouverneur (legatus pro praetore) van Opper-Germanië (Germania Superior), trok Vindex tegemoet en versloeg hem bij Vesontio, het hedendaagse Besançon.[1] In juni pleegde Nero zelfmoord en werd Galba keizer. Rond deze tijd werden de Bataafse legeraanvoerders en broers Gaius Julius Civilis en Julius Paulus door Fonteius Capito, de gouverneur van Neder-Germanië, valselijk beschuldigd van rebellie. Julius Paulus werd in september 68 terechtgesteld en Civilis werd naar Rome afgevoerd.[2] Later werd hij vrijgelaten en kon hij terugkeren, maar deze gebeurtenissen hadden veel kwaad bloed gezet bij zijn volk. ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ook zij ,net als ieder ander volk niet overheerst wil worden door een ander volk.
Vele gebieden zijn door oorlog overwonnen, maar de bevolking is daar meestal niet blij mee en komen vroeg of laat in opstand tegen de overheerser.
Zo is bijvoorbeeld de Ussr uit een gevallen in de oude aparte staten.