Nee.

De Delftsevaart kan men beschouwen als een gedeelte van de vaart 'van Rotterdam naar de Schie'. Voor het graven ervan gaf graaf Willem IV op 9 juni 1340 aan Rotterdam vergunning. De vaart dankt haar naam aan de stad Delft. De kaden werden pas in het midden van de 16de eeuw bebouwd. Voor die tijd lagen hier alleen tuinen en scheepstimmerwerven.

In de Oppert bij de Hofpoort stond in de 17e en 18 eeuw de herberg 'Het Stockvischje'. Daar werd de Stokvisbrug naar vernoemd. Vervolgens werd de naam Stokviswater gegeven aan het kanaal dat de Rotte met de Delftsevaart verbindt.

De Binnenrotte was oorspronkelijk het gedeelte van de rivier de Rotte binnen de bebouwing van Rotterdam. In 1871 werd de Binnenrotte gedempt voor de aanleg van het spoorwegviaduct in de lijn Rotterdam-Dordrecht. Dit viaduct werd na de aanleg van de Willemsspoortunnel in 1993 gesloopt. Sindsdien is het een open ruimte die bekend is als het Binnenrotteplein.
Amadea
2 weken geleden
Mikaapje
2 weken geleden
En waar had Rotterdam vroeger dan die doorvoerhaven? Want daardoor is de haven groot geworden
Amadea
2 weken geleden
Het begon met de Haringhaven. Door de VOC kwamen er de Leuvehaven, Wijnhaven, Scheepmakerhaven, Glashaven en Bierhaven bij. De in 1872 gereedgekomen Nieuwe Waterweg zorgt voor een open verbinding met zee. Daarna werden de Rijnhaven en de Maashaven aangelegd. De Rijnhaven werd de doorvoerhaven voor goederen naar Duitsland.