De Etrusken gebruikten een schrift dat was afgeleid van het Grieks. (Er woonden Griekse kolonisten in Italië, vandaar.) Dat schrift, dat werd geschreven van rechts naar links, hebben ze rond 700 v. Chr. ingevoerd in Rome, toen ze de stad bezetten.
Nadat de Romeinen de Etrusken in de 6e eeuw v. Chr. uit Rome hadden verjaagd wilden ze een eigen schrift. Ze gebruikten daarvoor het Grieks, aangevuld met nieuwe letters, omdat Etruskisch en Grieks andere talen waren dan Latijn. Bovendien schreven de Romeinen net als de Grieken (en wij) van links naar rechts. Eigenlijk hebben de Romeinen qua schrift dus niet zoveel van de Etrusken overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig antwoord