Waarom waren de nazi's liefhebbers van blonde mensen?

Bijvoorbeeld Hitler had zwart haar. Volgens mij woonden en wonen er in zuid-Duitsland en Oostenrijk veel donkerharigen en zwartharigen, relatief meer dan in Nederland.

8 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Arische (Germaanse) ras staat bekend om het blonde haar en blauwe ogen.
corzijlstra
8 jaar geleden
Dan hoorde Hitler niet tot het Germaanse ras.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet elke Germaan had blond haar en blauwe ogen.
Maar Hitler had inderdaad weinig weg van een Germaan.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Kun je nagaan wat een macht die man had. Gewoon wat onzin bleren de juiste snaar raken en je hebt zo een groep mensen achter je aan hobbelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort
Het werkt nog steeds...

Het beste antwoord

De rassentheorieën van de nazi's waren vreemde samenraapsels van allerlei ideeën: mythologie over een Noords ras dat ooit Europa en Midden-Azië domineerde, antropologische opmetingen van lichaamskenmerken, bepalen van superioriteit van bepaalde rassen, ideeën over het 'veredelen' van mensenrassen door sterilisatie en geboorteprogramma's (eugenetica), ideeën over het maatschappelijke succes of falen van aangeboren kenmerken (sociaal darwinisme). Op zich waren die theorieën niet typisch voor de nazi's en kwamen ze over de hele wereld voor, maar ze overleefden wel alleen in Nazi-Duitsland; elders werden ze sneller bekritiseerd.

Hitler las de werken van Baur, Fisher en Lenz over de superioriteit van een Noords ras kort voor hij zelf Mein Kampf schreef. Hij gebruikte de theorie, maar lang niet naar de letter. Nazischrijvers als Rosenberg en Gunther haalden uit hun rassenleer een eerder vaag ideaalbeeld en een even vaag beeld van een vijand, en kwamen uit bij een rassenhygiëne die even gruwelijk (mensen vervolgen om hun afkomst of uiterlijk) als onwetenschappelijk was (een heel kleine minderheid van de Duitstaligen zag er Noords uit, en sommige Joden zagen er Noordser uit dan Duitsers).

Maar wellicht was het Hitler vooral te doen om het scheppen van zo'n vaag ideaal- en vijandbeeld: een grote blonde blauwogige krijger tegenover een gekromde, oude, donkere Joodse man. Dat was demagogisch sterk. Hitler zelf verliet de achterliggende theorieën al in 1939, maar bleef de uitwerking ervan gedurende de Tweede Wereldoorlog steeds extremer doorvoeren.
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is natuurlijk niet 100% duidelijk waarom de nazi voorkeur hadden op de blondjes.
Hitler wouw natuurlijk een rijk stichten met alleen maar blanken omdat hij in die tijd zag dat de blanken hoger stonden dan de donker gekleurde bevolkingsgroepen dat was minder raar in die tijd.
Volgens mij zag hij dat als een perfect ras
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hitler wou het Arische ras(Germaanse volk) weer laten onstaan en die waren blond met blauwe ogen. Hij verzamelde ze allemaal.