Waarom verkozen de oude grieken knapen boven meisjes om seks mee te hebben?

Was er een bepaalde reden dat ze liever minderjarige jongens wilden in plaats van minderjarige meisjes?

5.2K
LeonardN
3 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Pederasty_in_ancient_Greece#Social_aspects
Derde alinea.
Meisjes traden rond die leeftijd in het huwelijk. Het idee van die relatie was meer een sociaal ideaal waarbij de jongen opgevoed werd door zijn oudere "mentor" en zo zelf makkelijker sociale status kon verkrijgen.
http://www.inquiriesjournal.com/articles/175/examining-greek-pederastic-relationships Ik neem verder aan dat het ook nog eens gelegen zal hebben aan de seksuele voorkeur, maar seks was dus niet de hoofdmoot van de verhouding.

Antwoorden (1)

Homofilie en pedofilie is van alle tijden en niet alleen van de oude Grieken.
Men kende de schandknaap of schandjongen als een jongen die tegen vergoeding een seksuele relatie met mannen onderhoudt, met name (maar niet alleen) in de Romeinse en Griekse Oudheid. In Israël deden zij hun ontucht in de afgodendienst. Er waren ook Afrikaanse (Pygmeeën?)-culturen die de opgroeiende jongens gebruikten onder de mom van een soort opvoeding (ik meen dit gelezen te hebben in de jaren 50 in een boek van Dr. Paul Julien, een van de laatste grote Nederlandse ontdekkingsrezigers en Afrikakenners).
Meisjes en vrouwen waren (en worden in veel culturen nog steeds) eigendom van families en mannen en werden al voor de pubertijd uitgehuwelijkt (of verkocht). Van de meisjes moest je dus afblijven.