Is het scheren van schaamhaar van alle tijden en plaatsen?

Tegenwoordig is het heel normaal als vrouwen haar schaamhaar en overige lichaamsbeharing wegscheren en soms ook mannen. Maar kwam dat ook al bijvoorbeeld in de middeleeuwen soms voor of in de oudheid bij de Grieken of Egyptenaren of romeinen of in Azie?

een jaar geleden
5.4K
Cryofiel
een jaar geleden
Ik las ooit ergens dat hoeren in de middeleeuwen hun schaamstreek onthaarden. Dat hielp namelijk tegen de in die tijd veel voorkomende schaamluis.

Maar... seks met een minderjarige was uit den boze. De hoer moest er dus voor zorgen dat ze schaamhaar had, want anders liep ze het risico als een meisje te worden gezien.

Voor dat doel werd gebruik gemaakt van een schaampruikje. Daarmee had ze wel schaamhaar zodat ze haar werk kon doen, maar geen schaamhaar waar schaamluis zich in kon nestelen.

Of dit verhaal klopt? Geen idee. Maar een mooi verhaal is het wel.
tinus1969
een jaar geleden
In ieder geval is de huidige trend om schaamhaar te scheren gloednieuw - tot in de jaren 90 was dit ongewoon: https://web.archive.org/web/20100623033306/http://www.playboy.com/girls/hotmodels/features/waxing-nostalgic/1971-1981.html (via wikipedia)
Aylokie
een jaar geleden
In YouTube zag ik een video op shorts dat een tienermeisje haar schaamhaar weg scheerde en een vrouw die uit het “verleden” komt ze vroeg waarom dat ze dat deed en het meisje beantwoorde: “Ik doe het omdat veel mensen dat tegenwoordig doen.” De vrouw zei daarna: “Doe dat gewoon niet kijk naar mijn been.” Ze liet haar been zien en heel veel schaamhaar was er op. Dus… het kan dat ze het vroeger het niet deden maar… ik weet het niet zeker want, YouTube toont niet altijd echte dingen.

Antwoorden (2)

Ontharen is niet alleen vandaag de dag de trend, maar al sinds de oudheid. Daarvoor waren verschillende beweegredenen zoals voor de hygiëne, religie en/of mode invloeden. Deze gelden overigens nog steeds. Hoewel er door de jaren veel dingen zijn veranderd (voornamelijk de lichaamsdelen waar we het haar verwijderen), zijn de ontharingstechnieken niet anders dan vroeger. Al zijn we er op technisch gebied wel vooruitgegaan.

"Er wordt uitgegaan dat de mens zo een 100.000 jaar geleden begonnen is met het verwijderen van lichaamsbeharing."

De oertijd
Uit oude rotsschilderingen blijkt dat men zich al onthaarde. Er wordt uitgegaan dat de mens zo een 100.000 jaar geleden begonnen is met het verwijderen van lichaamsbeharing. In die tijd scheerde men zich met haaientanden en schelpen werden als pincet gebruikt.

Het oude Egypte
De oude Egyptenaren deden aan scheren en waxen. Lichamelijke kaalheid was toen ook al een schoonheidsideaal bij vrouwen, waarbij al het schaamhaar en vrijwel al hun andere lichaamsbeharing verwijderd werd.
De Middeleeuwen
In de Middeleeuwen onthaarde vrouwen veelal alleen hun gezicht. Op andere delen van het lichaam lieten ze wel vaak hun haren staan.
fremar
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Ik vind een site die commercieel ontharing aanbiedt niet erg objectief op dit punt.
SimonV
een jaar geleden
+ Oplossing @Fremar : vervang de bron door deze:
https://womensmuseum.wordpress.com/2017/11/22/the-history-of-female-hair-removal/
Door een minduimpje lijkt het of de informatie niet klopt. Ik heb hiervoor geen bewijzen kunnen vinden.
tinus1969
een jaar geleden
Omgekeerd vind ik het moeilijk om te zeggen of de informatie wel klopt.
Om over na te denken: Scheren en ontharen is tijdrovend, het lijkt daarmee een schoonheidsideaal dat tot pakweg 100 jaar geleden helemaal niet standaard was voor vrouwen (behalve voor de rijken, vergelijk nagellak - een duidelijk teken dat je geen handwerk verrichte en dus rijk was). Ik vind het opvallend dat schaamstreek scheren pas na 1990 de norm lijkt te zijn geworden. Het werd voor 1990 ongetwijfeld gedaan maar ik vraag me af of het grootschalig werd gedaan (iedereen kent een voorbeeld of tegenvoorbeeld, maar dat zegt niets over wat de meeste mensen deden).
erotisi
een jaar geleden
Oude Grieken hadden hun vrouwen graag als hun standbeelden: glad en glanzend als marmer. Vooral de dames van de hogere klasse plukten hun schaamhaar weg met een volsella, de grote zus van het pincet. De Romeinen moesten ook niets van beharing in de intieme zones weten. Vanaf het moment dat jonge meisjes schaamhaar kregen, werd het verwijderd met een zelf samengesteld mengsel. Pro wildgroeiCatherine de Medici, koningin van Frankrijk van 1547 tot 1589, was streng katholiek en promootte de wildgroei van schaamhaar. Meer nog: ze verbood haar hofdames om hun haartjes te verwijderen. Veel dames hielden zich echter niet aan dat verbod. SchaampruikjesIn het Victoriaanse tijdperk liepen veel vrouwen rond met ‘merkins’, wat letterlijk schaampruikjes betekent. De dames werden geacht om veel schaamhaar te hebben, maar lang niet alle vrouwen hielden van een volle bos. Ze opteerden dan maar voor een haarstukje om te doen alsof. Circa 1400 werden de pruikjes vooral gedragen door prostituees die krab
erotisi
een jaar geleden
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20121109_043
Nee, het scheren van schaamhaar is niet van alle tijden en plaatsen. In sommige culturen is het scheren van schaamhaar niet gebruikelijk of zelfs verboden.
10 maanden geleden