Wanneer kwamen de eerste vluchtelingen uit oost-europa?

Ik ben op zoek naar informatie, maar slaag er niet in deze te vinden. Wellicht ligt dit aan mij dat ik niet op de juiste manier zoek, maar ik heb echt al van alles geprobeerd. Ik zou willen weten of er voor de koude oorlog ook al mensen uit oost-Europa naar West-europa gevlucht zijn, meer precies naar Verenigd-Koninkrijk. Daarbij zou ik er dan ook willen achterkomen uit welk land ze kwamen, wanneer, en wat de reden was. Kan iemand hier me bij helpen? Alvast heel erg bedankt x

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je behoeft niet eens zover te zoeken. Denk even aan Lech Walensa. Ooit vakbondsleider op een scheepswerf te Gedinia(Gdansk) Danzig in Polen. Hij bevrijdde Polen van de Russische vazal Jaruzelsky met Solidarnosk. Later werd hij President van Polen. In de jaren 1980 kwamen er veel vluchtelingen uit Polen naar Nederland. Zelf heb ik de helpende hand uit mogen steken om meerdere gezinnen te helpen aan huisraad afgestaan door derden. Denk ook eens aan 1956 Hongarije. Imre Nagy . Nadat een representatief communistisch regiem onder leiding van János Kádár de macht overnam, zocht Imre Nagy bescherming in de Joegoslavische Ambassade. Kardinaal Jozsef Mindszenky vluchtte naar de Amerikaanse Ambassade. Meer dan 200.000 Hongaren vluchtten het land uit ook naar Nederland, dat meer dan 3000 Hongaren opnam. Roemenié dat zich bevrijdde van het juk van Ceaucesku zal ook wel
vluchtelingen heb gekend, maar die gingen vaak naar Oost Duitsland of Hongarije. Ik hoop dat dit aanzetje een beetje kan helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lech Walensa was vakbondsleider van Solidarnosk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja , voor de tweede wereld oorlog , veel Polen naar Londen . Ook veel Polen naar Frankrijk een heel grote Poolse elite zelfs voor die tijd veel kunstenaars componisten (land ) adel bevolkte Parijs van voor de eerste en na de tweede wereld oorlog veel al van Joodse afkomst . Voor die tijd ook veel Russische adel , na de val Vd Romanov's vertrokken vaak naar Frankrijk en Engeland Zwitserland , toen voor de tweede wereld oorlog uitbrak vertrokken veel naar de USA vertrokken . Ook daar veel Russen , Polen , letten enz die daar al 3 generaties wonen . Het schuiven Vd grenzen van Polen heeft daar zeker aan bij gedragen . Polen zat vaak in de verdrukking tussen de toen grote macht blokken . Dus al voor en tijdens de eerste en tweede wereld oorlogen . Daarna even konden ze weg maar het ijzeren gordijn sloot zich zeg na 19 48 steeds dichter en het was bijna onmogelijk naar het westen te reizen Pas toen kort door de bocht, de muur viel kon men weer reizen naar het westen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En voor de tweede wereld oorlog , veel Poolse adel en immigranten in Londen en Parijs .
Ook in de 19de eeuw werd Polen al geteisterd door onlusten, invallen en onderlinge terreur. Een van de meer bekende vluchtelingen was de componist Frederik Chopin, die in Parijs geld inzamelde voor de vrijheidsstrijd in zijn moederland. Hij overleed aan tuberculose in Parijs, ligt begraven op Père Lachaise, maar zijn hart is overgebracht naar Warschau.