is er een god(in) die voor ziener, helderzienden waarzeggers etc staat?

In vele godsdiensten heb je goden die ergens voor staan. Ik ben op zoek naar een god(in) die staat (o.a.) voor zieners, helderzienden en waarzeggers. Uit welke godsdienst deze komt maakt me niet uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou Apollo kunnen zijn, wegens het orakel van Delphi dat hij opgericht heeft
10 jaar geleden
In onze voorchristelijke religie kennen we de drie nornen; verdandi, urd en skuld. Die respectievelijk verleden, heden en toekomst voorstellen. Of er echt Germaanse goden zijn die toekomst konden zien weet ik niet uit het hoofd. De voorchristelijke levensvisie was circulair en niet linair als de christelijke. In die zin is er niet zoiets als toekomst. Mocht ik nog iets te weten komen dar hoor je het nog. Je kunt alvast aan de slag met de nornen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de klassieke Grieken had je de Moiren: schikgodinnen. Zij bepaalde de levensloop van de mens en voorzagen dus alles. De een spon de draad van het leven, de twee mat de lengte af en de derde knipte de draad door: Klotho, Lachesis en Atropos. Bj de Romeinen werden deze godinnen de Fates genoemd. De Germanen kenden Erda ( de alwetende aardgodin, moeder aarde zeg maar, en de Nornen, ook een soort schikgodinnen.
In bijna elke godsdienst of cultuur komt wel een Alwetende voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ondank dat je verschillende goden voor het lot heb, als fortuna en verschillende vormen van schikgodinnen heb ik naar een poosje één god kunnen vinden die aan je eisen voldeed is de mindere Romeinse godin Carmenta. ze is de godin van waarzeggerij en de geboorte.