Kende men in de middeleeuwen (rond 1200) ooievaar, tomaat, haring, kaas en witte wijn?

Ik bereid een rondleiding voor ivm voedsel in de middeleeuwen.
De gerechten zijn pauw, mus, ooievaar, everzwijn, varken, haring, walvis, kip, hert, gans, rode kool, citroen, erwten, ui, prei, appel, peer, melk, brood, honing, zout, peper, kaas, eieren, druiven, witte wijn, chocolade, tomaat, aardappelen, rode peper, paprika, aardbeien en courgette.
Niet van alles ben ik overtuigd of ze dit in de middeleeuwen al kenden.
Wat ze zeker niet kenden was citroen, peper, chocolade, aardappelen, courgette, rode peper.
Waar ik redelijk zeker van ben is: Pauw, Mus, Everzwijn, varken, kop, hert, gans, rode kool, erwten, uit, prei, appel, peer, melk, brood, honing, zout, aardbeien, druiven.
Maar klopt dit?
En at men ooievaar, haring, kaas, witte wijn, tomaat?

een jaar geleden
1.8K
SentWierda
een jaar geleden
Kaas en wijn is in Europa al 2000 jaar bekend, met name in Frankrijk. Dus in het jaar 1200 ook in Nederland.
tinus1969
een jaar geleden
Overigens is de interessante vraag hoeveel kaas en wijn sinds 1200 veranderd zijn. Wijn maken is bv fors veranderd door pasteurisatie (iets dat de wijnmakers een beetje stil houden); kaas is mss wel 8000 jaar oud, maar waarschijnlijk van oorsprong meer zachte kaas (feta of huttenkase-achtig).
SentWierda
een jaar geleden
@tinus1969. Een meer dan 2000 jaar oude Franse kaas is de Cantal: een stevige, snijdbare en pittige kaas van 30 tot 40 kilo uit Auvergne.

Antwoorden (2)

Tomaat komt uit midden-Amerika en was dus niet bekend in Europa rond 1200. De andere voedingsmiddelen waren in principe bekend, hoewel soms in andere vorm (haringkaken is bv rond 1380 uitgevonden).
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Geldt bv ook voor aardbeien; een middeleeuwer zou moderne aardbeien niet herkennen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardbei onder ‘geschiedenis ‘.
tinus1969
een jaar geleden
Wat ik mis zijn ‘vergeten groenten’ zoals pastinaak.
teusvh
een jaar geleden
Aardappelen in 1200? Echt niet hoor. Die komen uit Zuid Amerika.
tinus1969
een jaar geleden
@teusvh, om misverstanden te voorkomen, ik reageerde op het rijtje 'ooievaar, haring, kaas, witte wijn, tomaat'.
Ooievaars weerden wel door de adel gegeten. Ook kaas werd gegeten.
Van internet gekopieerd: De middeleeuwse keuken
Over middeleeuwers heerst wel eens de mening dat het geen fijnproevers waren maar wel veeleters. Toch was de adel gewend om vooral wild en gevogelte te eten zoals aalscholvers, kraanvogels, ooievaars, pauwen, reigers en zwanen.

Misschien heb je ook hier iets aan:
https://stadswandelinggildezutphen.nl/wp-content/uploads/2018/02/Eten-in-de-middeleeuwen.pdf
weerden = natuurlijk werden
Toegevoegd op 28 oktober 2022 12:20: tekst
een jaar geleden