Wat is er tussen 1963 en 1984 gebeurt in Nederland, dat zich zo`n grote bevolkingdaling heeft plaats gevonden?

Ik weet niet hoe ik de vraag anders kan formuleren.
Maar ik zat op wikipedia te kijken over Amsterdam.
En vond deze graffiel (zie bestand) en zie dat er tussen 1963 en 1984 een grote daling is geweest in de nederlandse bevolking.
Weet iemand hoe dat kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Er is in Nederland in die periode sprake van een lichte daling van de bevolkingsGROEI door het beschikbaar komen van anticonceptie.

Wat je aan de Amsterdamse grafiek ziet, is geen bevolkingsdaling, maar het wegtrekken van met name gezinnen naar nieuwbouwwijken in Lelystad, Almere, Purmerend, Hoorn, Heerhugowaard etc.

Toegevoegd na 11 minuten:
Hetzelfde gebeurde in Den Haag en Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ perfect antwoord!
ronaldP
12 jaar geleden
idd.. het gaat om ontwikkeling, dus toename of groei en niet absolute aantallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel!

Andere antwoorden (5)

De pil deed zijn intrede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen daling in het aantal inwoners van Nederland, maar van Amsterdam. Wellicht heeft dat met een herindeling van de gemeente te maken, bijvoorbeeld dat de Bijlmer apart wordt gerekend en niet meer bij Amsterdam. Het kan niet zijn dat er opeens zoveel woningen verdwijnen/leeg kwamen, hoewel er wel leegstand is geweest in de jaren 80, gezien de grote krakersbeweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk grafieken van andere grote steden. Daar zie je precies hetzelfde. Utrecht had in 1970 279.000 inwoners, en in 1980 236.000!

Tussen pakweg 1965 en 1980 is er sprake geweest van een enorme cultuuromslag, en de visie op wonen, werken en stedenbouw is radicaal gewijzigd. In de jaren '60 en '70 was de stad voor auto's, winkels, kantoren, toeristen en liefst zoveel mogelijk bedrijvigheid. Met het gevolg dat het er 's avonds een spookstad was.

De mensen wilden niet meer in de herrie en de stank zitten, en trokken naar Amstelveen, Zaanstad en Almere. Dat was nieuw, schoon, stil en groen. In Utrecht zijn zelfs singels gedempt, om er een racebaan voor auto's aan te leggen (4-baans), huizen werden gesloopt voor parkeergarages, en de binnenstadbewoners trokken naar Nieuwegein. Speciaal gebouwd om te wonen.

Vanaf de jaren '80 vinden we dat een stad leefbaar moet zijn, en dat je er moet kunnen wonen. Er wordt alles gedaan om auto's uit de stad te weren, en met succes. Er wonen weer heel veel mensen midden in de stad. Er wordt niets nieuws meer gebouwd, zoals winkels en kantoren, zonder er tegelijkertijd woningen bij te bouwen. Het wonen in een stad is weer aantrekkelijk, en dat was het in de jaren '70 zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grafiek gaat over Amsterdam daar is toen de uittocht begonnen van Amsterdammers naar Almere en lelystad.
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn geweldig mooi maar nog twee dingen mis ik:
Let op de jaartallen. ...1925, 1929, 1963, 1984, 1999... Sommige balken verschillen maar een paar jaar, tussen anderen (bv. '29-'63') zit een VEEL groter tijdsverschil. Dat vertekent het beeld.
Tweedst: na de depressie van de dertiger jaren en na de tweede wereldoorlog waren veel mensen opgelucht en hoopvol dat er betere tijden zouden aanbreken, zodat ze makkelijker besloten om een gezin te stichten en kinderen te krijgen. Twee keer een 'babyboom'. Dat verklaart de hogere balk van 1963. Als je '29 en '84/'99 vergelijkt, is het verschil veel minder spectaculair.