Welke rol hadden minnaressen in de vroegere konings/keizerhuizen?

"Sissi", Maria Theresia etc... er zijn vorstinnen waarvan gezegd werd dat ze een goed huwelijk hadden tot aan de dood van henzelf of hun partner. Maria Theresia ging zelfs in heel diep rouw na de plotse dood van haar echtgenoot. Na de dood van "Sissi" zei haar man "je hebt geen idee hoeveel ik van deze vrouw hield".
Toch vermelden bronnen dat hun echtgenoten er minnaressen op nahielden. Bv. in de ZDF documentaire Maria Theresia werd haar echtgenoot beschreven als een "womaniser". Frans Joseph had zelfs minnaressen die Sissi aan het hof liet wonen zogezegd als "haar vriendin".
Het is natuurlijk ergens te begrijpen dat er minnaressen en minnaars waren als je tegen je wil uitgehuwelijkt werd aan iemand die je niet zag zitten. Maar blijkbaar was dit ook gangbaar bij huwelijken die min of meer uit vrije wil werden gesloten, waar er alleszins liefde was.
Welke rol hadden die minnaressen in dat geval? Hoe kon het dat ze zo werden getolereerd? Waren de toenmalige opvattingen over huwelijkstrouw toen anders (hoewel dit in het christelijk geloof toch niet werd toegestaan)?

3 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Net zoals een first lady een deel van de politieke schuld op zich zou kunnen nemen voor bepaalde aspecten van het presidentschap van haar man, zo zou ook een minnares de schuld kunnen krijgen voor de beslissingen van de koning. Dit gold vooral voor Madame de Pompadour, de eerste vrouw die de titel van de minnares van de koning droeg. Haar zichtbaar verheven rol stelde haar open voor nog meer kritiek dan minnaressen voor haar.

Ondanks christelijke opvattingen, waren de toenmalige opvattingen over huwelijkstrouw toen anders. Vooral aan het Franse hof werd vreemdgaan gedoogd voor man én vrouw. De koningen hadden meerdere maîtresses, evenals de aanwezige adel. Adellijke vrouwen, onder wie koningin Marie-Antoinette waren vaak ook notoire vreemdgangers.
Vreemdgaan heeft een vreemde stempel nagelaten op de Franse cultuur. Onderzoek wees uit dat Franse mannen én vrouwen nog steeds, meer dan in enig ander land, bereid zijn om een overspelende echtgenoot of echtgenote te vergeven.
SimonV