Volgens de huidige Guinness Book of Records staat het oudste gebouw ter wereld op het eiland Malta. Het is de Gigantija-tempel, gemaakt door een bijzonder volk die stenen tot 50 ton wisten te verplaatsen. Dat zou omstreeks 6000 vC geweest moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij letterlijk overnemen van teksten is het wel zo netjes een bron te vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@c4th Hmm misschien zou je wel begrip moeten hebben voor zijn of haar fout en zelf de link erbij zetten, jij weet tenslotte dat het letterlijk gekopierd is dus jij zal de zelfde informatie hebben gevonden. Ik vind het altijd zo raar waarop mensen zeggen dat je er een link bij moet zetten, net alsof iemand dat altijd expres doet en net alsof je nu niet de gezochte informatie hebt gekregen. Het vooral erbij zetten "bij letterlijk overnemen" ën "wel zo netjes" net alsof hij het expres doet. zou je er voortaan een link bij willen zetten? vind ik al heel anders klinken als dat jij het nu aangeeft. Heb er respect voor dat mensen iets opzoeken voor een ander en voor fouten van een ander. Met een vriendelijke groet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had de link op dat moment niet, maar als de eerste twee antwoorden gewoon echt LETTERLIJK dezelfde tekst hebben, dan kan het niet anders dan dat er een site is waar ze dat vandaan gekopieerd hebben. En ik vind mijn zin al heel wat plausibeler klinken als de hier op GV ook regelmatig voorkomende reactie, luidende:
"Bron?"
Volgens de huidige Guinness Book of Records staat het oudste gebouw ter wereld op het eiland Malta. Het is de Gigantija-tempel, gemaakt door een bijzonder volk die stenen tot 50 ton wisten te verplaatsen. Dat zou omstreeks 6000 vC geweest moeten zijn. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat ook niet de Pyramide van Gizeh (4600 jaar oud) en de Obelisken van Carnac (6500 jaar oud) of Stonehenge (5000 jaar oud) daar aanspaak op kunnen maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij letterlijk overnemen van teksten is het wel zo netjes een bron te vermelden.
In een ruime betekenis van gebouw is het een "bouwwerkje" in Chichibu (ten Noorden van Tokyo).

Een half miljoen jaar oud!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dezelfde site waar de eerste twee antwoordgevers hun antwoord van gekopieerd hebben vond ik onderstaande tekst:

".... Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat het bouwwerk in Göbekli, het huidige Turkije, volgens onderzoeker en ontdekker Klaus Schmidt aanspraak kan maken op de term: "oudste gebouw ter wereld". De archeoloog is al sinds 1995 bezig met onderzoek aan deze tempel, samen met Turkse collega's. De Göbekli Tepe, 'Nevelberg', was niet - zoals lange tijd werd aangenomen - een berg, maar een door mensenhanden opgeworpen verhoging.

Metingen met koolstof hebben uitgewezen dat het gaat om een gebouw van 10 tot 30.000 jaar oud! Het gebouw telt vele afbeeldingen van dieren, zoals vogels en zwijnen. De makers van dit 'gebouw' hebben een hoge organisatiegraad gehad. Schmidt denkt dat ongeveer 500 mensen aan het heiligdom hebben gewerkt en stukken steen 100 tot 500 meter hebben verplaatst - in een tijd dat het wiel nog niet bestond. Er staan vele leistenen palen van ongeveer 7 meter hoog en 50 ton zwaar.

De tempel diende waarschijnlijk om overledenen te vereren. En met alle waarschijnlijkheid werden ook mensen hier begraven. Het bijzondere aan dit gebouw is niet alleen de functie ervan, maar ook het feit dat er een primitieve vorm van schrift is gevonden. In dat geval gaat het om het oudste gevonden schrift ter wereld."

http://www.histotheek.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=66

Toegevoegd na 1 minuut:
En nee: Dit bouwwerk behoort niet tot de zeven wereldwonderen.