Ik zou zeggen dat ze dat niet kunnen nagaan, 3 miljoen jaar.
Gewoon omdat dat een TE lange tijd geleden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, de aarde is 4,5 miljard jaar oud, dus die drie miljoen is echt peanuts hoor. Dat zijn de laatste minuten op een klok van 24 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe weet je dat?
Geloof je dat echt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was er niet vanaf het begin bij, maar ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de huidige theorieen daarover, waaronder datering van gesteenten en meting van straling. Wanneer je coute que coute weigert je daar in te verdiepen of er zelfs maar iets over te lezen, kun je je jezelf natuurlijk best een tijdje voor de gek houden met de idee dat de aarde zoals die nu is, altijd zo geweest is. Al ben ik dan wel benieuwd hoe je zaken als vulkanen, (zichtbaar) plaattectoniek (meetbaar), aardbevingen (voelbaar) , ijstijden (zichtbaar) , magnetische velden (meetbaar) en ompolingen (zichtbaar) van de aarde en klimaatveranderingen (voelbaar zelfs) wilt verklaren. Dat allemaal gewoon ook ontkennen is wellicht makkelijker ? Als je bovendien om je heen ziet hoe langzaam geologische en biologische processen verlopen,is die 3 miljard jaar sinds het ontstaan van het allereerste leven zelfs nog best wel kort eigenlijk.
Wij zijn gewend de mens nogal centraal te stellen in onze waarneming en denkbeelden, maar op aard-schaal stellen mensen natuurlijk maar bitter weinig voor. Dat heeft dus niets te maken met geloven, maar met eenvoudige logica, puzzelstukjes die in elkaar passen, theorieen en berekeningen die op elkaar aansluiten, simpele en begrijpelijke antwoorden op moeilijke vragen, ik twijfel daar geen moment aan. Dat noemen we namelijk geen geloof, maar wetenschap. Dingen die te allen tijden voor iedereen zichtbaar, meetbaar, verifieerbaar, merkbaar en beredeneerbaar zijn. En hoe meer kennis, hoe completer het 'pakketje'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet 100% met zekerheid te zeggen, dat dat dan ook allemaal echt klopt.
En er zijn ook bewijzen dat het niet kan kloppen.
En de een zegt dit de ander dat, ik heb al veel verschillende jaartallen gehoord. Daar zijn ze het dus ook nog niet over eens. Ik vind het onbetrouwbaar, kan er ook niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, als ik moet kiezen tussen 90 % zekerheid - en- de rest- komt -ook- nog -wel (wetenschap staat namelijk niet stil, weet je ?) en 0,000001 % vermoedelijke waarschijnlijkheid zonder zekerheid, dan weet ik wel wat ik kies.
Ik weet ook niet 100 % zeker wat voor weer het morgen wordt, niet eens 20 %, maar toch trek ik vermoedelijk geen badpak aan. Het deeltje zekerheid DAT je hebt, is namelijk vrij logisch en betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje

Andere antwoorden (7)

er wordt een bepaalde stof in de schedel gemeten waarvan de tijd van verval bekend is.
zo kan je bij benadering zeggen hoe oud iets is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe weten ze of die stof ook zo oud is?
Rieneke1
14 jaar geleden
lees het antwoord van marleen maar, zij legt heel goed uit wat ik wilde zeggen :)
Dit doen ze door de radioactiviteit in het bot te meten. Wanneer een levend wezen overlijdt dan neemt de radioacvtiviteit in de botten af. Aan de hand van de hoeveelheid radioactiviteit, kan de leeftijd van het bot worden bepaald. Ze kunnen dit tot 50.000 jaar terug onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Datering van fossielen gebeurt op een paar manieren (meestal meerdere, zodat eventuele fouten gecorrigeerd kunnen worden).

- Hoe dieper iets zit, hoe ouder het is. Nieuwe sedimentlagen vormen zich over oudere, en als het gebied sterke verandering ondergaat, ontstaan duidelijke lagen. (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6d/GRANDVIEWREVB.jpg) De strepen zijn duidelijk zichtbaar, dat zijn verschillende aardlagen, met verschillende leeftijd. Na veel onderzoek wereldwijd bleken deze lagen wereldwijd in dezelfde volgorde terug te vinden te zijn - al waren ze nergens volledig aanwezig. Dit komt omdat aardlagen alleen vormen in perioden van specifieke egologische activiteit (uit m'n hoofd moet de aardplaat zakken, maar dat weet ik nu even niet 100% zeker).

- Het dateren van deze aardlagen gebeurt door radioisotopische meting. Vulkanische activiteiten laten een laag gestolt gesteente achter, waarin radioactieve atomen zitten. Voordat deze stolt kunnen deze nog ontsnappen en interacteren met de wereld eromheen, maar na het stollen zitten deze vast in het gesteente. Omdat deze radioactief zijn, zullen deze met de tijd vervallen tot andere stoffen. De tijd dat hieroverheen gaat (halfwaardetijd) is voor een heleboel stoffen bekend (wegens grondige onderzoeken en herhaalde experimenten). Als je in het gestolde gesteente kunt uitvinden hoeveel deze beide stoffen (de oorspronkelijke, en de reststof) voorkomen, in verhouding tot elkaar, kun je dus redelijk nauwkeurig berekenen hoe oud die laag gesteente is. Omdat de aardlagen wereldwijd herkenbaar identiek zijn, kun je dus op basis van deze vergelijking wereldwijd van dezeldfe aardlaag verwachten dat deze ongeveer even oud is. In het ideale geval bevestig je de vondsten door te dateren op basis van verschillende radioisotopen, of vanaf andere locaties. Dit heeft tot nog toe niet tot onmogelijke resultaten geleid, maar bevestigt de vondsten. Halfwaardetijden varieren van enkele seconden tot miljarden jaren, dus hieruit kun je overlappende en aanvullende klokken halen.

- Individuele fossielen zelf kunnen ook gedateerd worden, maar dat is wat lastiger. De meest gebruikte variant hiervoor is Carbon-14 datering, maar die is nauwkeurig tot slechts zo'n 45.000 jaar geleden (en voor een deel gestaafd met dendrochronologie (boomringen) die zelf ook meer dan 10.000 jaar teruggaan). Dit verloop op dezelfde manier, maar wordt tevens gestaafd met informatie van de grond waarin het gevonden is.

Toegevoegd na 1 minuut:
+ meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Datering via radioisotopen is redelijk betrouwbaar binnen acceptabele foutmarges. Radioactiviteit is ook een niet te verwijderen onderdeel van de natuurkunde. Kernenergie en computers zijn bijvoorbeeld voorbeelden waaruit blijkt dat onze modellen voor atomen - inclusief de daaruit volgende verschijnselen als radioactiviteit - ook daadwerkelijk werkende resultaten kan leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fossielen zijn in mijn ogen ontstaan in de tijd van de zondvloed maar goed is goed om te weten bedankt voor de uitleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit levert een aantal problemen op: - Als alle fossielen door hetzelfde evenement in dezelfde periode gevormd zouden worden, en de omstandigheden dus identiek zijn voor alle dieren op dat moment, zouden óf alle dieren, óf geen enkel dier moeten fossiliseren. We zouden dan veel meer, of bijna geen fossielen moeten vinden. Fossilisatie is een zeldzaam proces (hoe het werkt is nagenoeg bekend), en vergt hele specifieke omstandigheden, die bij een overstroming echter niet gebeuren. - In zo'n geval zou je verwachten dat fossielen door elkaar terug te vinden zijn. Als dinosauriërs en mensen gelijktijdig geleefd hebben, zou je verwachten dat je dinosaurusfossielen en mensenfossielen (om maar een paar voorbeelden te noemen) door elkaar terug zou vinden - soms de ene boven, soms de andere boven. Dit is niet het geval. Wat men wel ziet, is dat een soort in bepaalde lagen voorkomt, en dan op alle vondstplekken in diezelfde lagen teruggevonden wordt (als ze al gevonden worden). Er zijn bijvoorbeeld geen zoogdierfossielen terug te vinden in de aardlagen die we het pre-cambrium noemen, en geen mensfossielen te vinden in de aardlagen die vallen onder het Krijt-tijdperk. - Verder is er geen enkel geologisch bewijs dat duidt op hetgeen wat je zou verstaan onder de zondvloed zoals deze in de bijbel besproken wordt. Genoeg voor lokale overstromingen (en we weten dus ook tot zeer grote zekerheid hoe we zo'n evenement moeten herkennen), maar voor overstromingen op globale schaal is geen enkel bewijs te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een fossielachtig iets weet niet hoe het heet ontdekt van een dinovoetafdruk met daarin een menselijke voetafdruk uit dezelfde tijd vandaar en bewezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is wel bewijs voor de zondvloed, heb ik gezien op discovey.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Koolwitje: Op Discovery kom ik ook documentaires tegen waarin verteld wordt hoe mensen ontvoerd worden door buitenaardse wezens, dat maakt het niet waar. Trouwens, op Discovery zullen ongetwijfeld ook voldoende documentaires zijn die uitleggen hoe de evolutietheorie werkt, en volgens mij slik jij dat ook niet als zoete koek. Maar wat was hun uitleg voor waar al het water gebleven is? En hoe het komt dat alle buideldieren achteraf naar Australië gegaan zijn, zonder sporen achter te laten onderweg? Waar zijn al die eucalyptusbomen gebleven die de koala nodig had om zijn reis te overleven? @ rietje: Dat waren geen mensenafdrukken. Erosie heeft daar afdrukken deels versleten, andere afdrukken zijn door de vinder gemanipuleerd (wat zijn familie zelf heeft bekend - het was de tijd van de economische crisis, jaren '30, en het gezin had geld nodig. Da vader is toen dinosaurusfossielen gaan verkopen. Op gegeven moment waren deze op, maar toevalligerwijs was de vader enigszins bekwaam in sculptuur. Hij heeft toen extra "fossielen" gemaakt, inclusief mensenafdrukken. Ze hadden ten slotte nog altijd geld nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ZIJN versteende boomstammen en vele andere versteende voorwerpen gevonden. Nu blijken die rechtopstaande versteende boomstammen de nare gewoonte te hebben om, geheel tegen de regels van de “evolutiewetenschap” in, dwars door allerlei lagen steenkool heen te steken (soms zelfs ondersteboven staand). Dat zijn lagen die dus in miljoenen jaren laag voor laag hadden moeten ontstaan. Hoe verklaart te theorie dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk deze link maar eens.
http://www.wat-is-waarheid.info/evolutie-video.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je *ooit* geprobeerd je te verdiepen in de andere kant van het verhaal? Die link van jou is een mooi staaltje propaganda om mensen mee te laten geloven wat ze toch al bevestigd willen zien. Voor mensen zonder oogkleppen is het lachwekkend. Die 'bedriegers' en 'corrupte biologen' waar dat stuk telkens over fulmineert, zouden boven op de kans springen om die 'feiten' te vinden die zogenaamd worden verborgen. Het zou de kroon op menig carrière zijn, om zulke fantastische ontdekkingen te doen, ze zouden gelauwerd worden om hun inzichten en direct in de running zijn voor prestigieuze prijzen. Het is voor de gemiddelde wetenschapper namelijk vooral heel erg jammer dat er al zoveel gedaan is vóór zijn/haar tijd, dat in veel vakgebieden de kans groter is om hoogstens een theorie te verfijnen, dan om nog iets te vinden dat bestaande theorieën werkelijk omver zou werpen. Het enthousiasme voor een nog onontgonnen nieuw vakgebied zou enorm zijn. Natuurlijk, als je vooral niets wilt accepteren dat wel eens je geloof tegen zou kunnen spreken, is het gemakkelijker om te denken dat er een complot is van goddelozen en atheïsten om de waarheid te verbergen... En blijkbaar is het dan zelfs gemakkelijker om de vuige en ongefundeerde suggestie te uiten dat aanhangers van de evolutietheorie het grootste deel van de wereldbevolking willen uitroeien (dat is nog eens demoniseren waar het politieke spel bij in het niet verdwijnt), een prachtige Godwin van de hoogste orde die je er vanzelf wel van weerhoudt om jezelf te infomeren met pluriforme bronnen in plaats van alleen te kijken naar uitspraken van eigen parochie. Ik ben op de hoogte van zowel creationisme in verschillende vormen als evolutie. Dat vind ik wel zo zuiver, om aan discussies als deze deel te nemen. Kun jij hetzelfde zeggen? Heb je *ooit* geprobeerd je te verdiepen in de andere kant van het verhaal? En zo niet: wat doe je hier dan in vredesnaam? Proberen zieltjes te winnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Versteende bomen door verschillende aardlagen: dát is nu hoe je jaren later sporen van een overstroming herkent. Geen enkel probleem voor de gebruikelijke natuurwetenschappen, zeker wanneer je ze niet geïsoleerd van elkaar bekijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de vraag was niet naar versteende bomen in het algemeen, natuurlijk, maar de eucalyptusbomen waarop koala's leven, die alleen in Australië te vinden zijn. Terwijl Noach toch echt twee (of meer, ik weet niet of het reine dieren zijn - zijn dinosaurussen trouwens reine dieren, of niet?) koala's aan boord moet hebben gehad, en ze daarna naar Australië zijn gegaan. Kun je ook zelf antwoord geven op vragen, of moeten wij dat blijven doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry vind het gewoon interresant hoe niet gelovigen of anders gelovigen over dingen denken zoals deze, en ja heb me wel verdiept in deze dingen maar het staat iedereen vrij om te denken en geloven wat je wil, maar ik zal dat nooit kunnen geloven. Ik geloof in 1 God en gelukkig niet in heel veel wetenschappers en theorien en suzyq misschien doe ik dat zieltjes winnen zoals jij dat zegt onbewust wel een beetje, maar niet opzettelijk wil niemand opzettelijk iets aansmeren wat diegene niet wil hoor. Vind andere meningen wel interresant en wat waarom ben jij zo fel dan dan reageer je toch gewoon niet meer. en simplynotedit in de ark gingen van alle dieren een paar mee ook koala's denk ik dan en dinosaurussen, na de zondvloed was het zuurstof gehalte op de aarde veranderd misschien dat dat er iets mee te maken had maar dat kan ik je niet zeker zeggen, ik zal maar stoppen om het te verklaren komen we toch niet uit wel bedankt voor jullie's visie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch zegt Genesis 7:2 "Van alle reine dieren moet je zeven mannetjes en hun wijfjes meenemen, van de onreine dieren moet je er twee meenemen, een mannetje en zijn wijfje". Of ga je me nu zeggen dat dit dan weer níet letterlijk genomen moet worden, die 14 van alle reine dieren? Ik zie hier http://en.wikipedia.org/wiki/Unclean_animals overigens dat Koala's bij de onreine dieren staan, dus dat moeten er 2 zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat heb je helemaal goed, en toch is de Bijbel onfeilbaar en ik geloof daarin ook van de koala's wie weet kwamen ze vroeger ook ergens anders voor zo niet heeft God er op zijn manier voor gezorgd dat ze in Australié kwamen. Hij is namelijk Almachtig! Hij kan dus alles doen snapje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan hij ook iets maken dat meer kan dan hij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan alles en is Almachtig dat zegt het al toch er is niks of niemand machtiger dan Hij, is wel lastig hoor, kan ik niet zeker zeggen denk het dan wel maar waarom zou Hij dat dan willen of doen, of juist niet omdat Hij de enige is die Almachtig is dus kan er niks meer komen nee daar durf ik geen echt antwoord op te geven, is voor mij ook niet relevant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, we hebben zojuist dus bevestigt dat hij NIET iets kan maken dat meer kan dan hij. Waarmee we bevestigt hebben dat hij niet alles kan, en dus per definitie niet almachtig is. Maar belangrijker: Het is voor jou niet relevant of de argumenten die je gebruikt ook daadwerkelijk stand houden wanneer er doorgevraagd wordt? Doe me dan een plezier, en ga niet de discussie aan. Ik wil best de dialoog voeren, maar alleen als de andere partij ook bereid is om oprecht en eerlijk te blijven. 1. Petrus 3:15 erken Christus als Heer en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden. 16 Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend over uw goede, christelijke levenswandel uitlaten, zich schamen over hun laster. Als je écht de discussie wil voeren, wees dan bereid jezelf te verantwoorden, en eerlijk te blijven. Probeer me niet te overreden met dingen die je voor jezelf niet relevant vindt. Hoe zou je overigens reageren als een moslim tegen jou zegt dat zijn god almachtig is, dat hij het niet kan uitleggen, maar het staat zo in zijn boek dus moet het waar zijn? Zou je dat direct geloven? Dat is namelijk wat je hier van mij lijkt te verwachten. En als dat niet voldoende zou zijn om jou te overtuigen van de waarheid van Islam, Hindoeïsme, Jaïnisme, Zoroastrisme, Taoïsme, Shintoïsme, Boeddhisme, Animisme, Scientology, en vele, vele anderen, waarom zou het mij dan moeten overtuigen van de waarheid van het Christendom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo zou je mij niet eerlijk vinden dan en heb dat niet bevestigd heb gezegd dat ik het niet zeker durf te zeggen of Hij iets machtiger dan Hij kan maken. De Bijbel is geschreven door mensen die geinspireerd zijn door de Heilige Geest daarom geloof ik daar o.a. in. En als je echt in Hem gelooft kijk je er anders tegen aan hoe kan ik niet uitleggen dat voel je dan op de één of andere manier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet eerlijk, omdat je dingen roept, aar weigert dit te onderbouwen - omdat je dit niet kunt, of niet wilt. Als je je positie niet kunt verdedigen, of niet wilt verdedigen, ga dan de discussie niet aan. Als je zegt dat iemand almachtig is (alles kan doen), en iemand wijst je op het feit dat dit zichzelf tegenspreekt, kom dan met argumenten waarop je baseert dat dit wel degelijk het geval is, in plaats van gewoon zeggen "ik kan het niet uitleggen, maar het is wel zo". Als je positie enigszins het vasthouden waard is, kun je deze namelijk wel degelijk verdedigen. Ik beantwoord een vraag door te zegegn waarop de bevindingen gebaseerd zijn. Als ik het ergens niet mee eens ben zeg ik waarom. Wanneer je hier tegenin gaat, of met dingen komt waar ik vragen over heb, verwacht ik dezelfde behandeling. Als je zegt dat iemand almachtig is (alles kan), en ik wijs je erop dat dit intern inconsistent is, omdat hij niet iets kan maken dat meer kan dan hij (en dus niet alles kan), of wel iets kan maken dat meer kan dan hij (en dus niet alles kan), en je blijft volhouden dat hij wel degelijk almachtig is, zie ik graag argumenten. Goede argumenten. Dat dit voor jou echter niet relevant is ("daar durf ik geen echt antwoord op te geven, is voor mij ook niet relevant"), geeft aan dat ik mijn tijd hier loop te verdoen. Wat je ook kunt doen, is erkennen dat hij niet almachtig is. Niks mis mee, want het zou de bestaanskans van deze specifieke god veranderen van "absoluut onmogelijk" (want in intrn inconsistent), naar "hoogst onwaarschijnlijk" (ervan uitgaande dat de rest van de eigenschappen ook niet onmogelijk zijn). Dat het dan niet meer de god is die je graag zou willen zien is niet relevant. Als je god onmogelijk is, is deze onmogelijk, punt. Je persoonlijke voorkeur heeft daar niets mee te maken. Realiteit is niet afhankelijk van wat jij, of ik, of een willekeurig iemand anders, wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn visie heb ik vanuit de Bijbel dat is mijn bron, ik kan moeilijk hier de hele bijbel gaan zitten intikken en nee dat kan je niet bewijzen dat moet je nou geloven, net als de andere dingen. Ik geloof dat Hij Almachtig is en ook zijn woord doordat hij is geschreven door mensen die door Zijn Heilige Geest zijn geinspireerd. Wat wetenschappers er ook van zeggen met hun bevindingen. Was alleen nieuwschierig hoe andere mensen daar tegen aankijken en hoe je dat andere allemaal kunt geloven. Maar ik respecteer iedereen net zoveel hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel, als iemand mij een vraag stelt, wil ik die best beantwoorden, en dat antwoord onderbouwen. Als ik een wedervraag stel, wens ik dan ook een beter antwoord dan "oh, maar dat kan ik niet uitleggen". Als je iets niet kunt uitleggen, geeft dat te denken over de waarheidseghalte van je statement. Het is niet specifiek jij, nu, hoor. Ik wordt algemeen genomen gewoon een beetje moe van mensen die vragen stellen, vragen stellen, vragen stellen, maar zelf weigeren een antwoord te geven en te onderbouwen. In het verleden heb ik hier op deze site wel meer last van gehad (er hangt hier ergens nog een antwoord rond met 107 reacties, waarin één partij pertinent weigert de eigen positie te onderbouwen), dus ik reageer enigszins sterk op dooddoeners als "ik kan het niet uitleggen, maar vind dat ook niet belangrijk". Als je even nadenkt over wat je opschrijft, kun je de meest voor de hand liggende wedervragen bedenken. Hier kun je direct al op ingaan, zodat de vraag niet gesteld hoeft te worden, of je kunt er achteraf op reageren. Maar als je je positie niet wilt verdedigen, ga dan niet met mij in discussie. Ik hecht enigszins waarde aan onderbouwing en verificatie. In tegenstelling tot sommigen vind ik het wel relevant waarop ideeën gebaseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verwacht ook niet dat je de gehele bijbel intikt. Ik gebruik namelijk ook mijn eigen woorden - als je met me de discussie aan wilt gaan, wil ik weten wat JIJ vindt, de inhoud van de bijbel kan ik zelf vinden. Dat is ook een beetje wat ik bedoel met een scheve conversatie. Ik neem de moeite om in mijn eigen woorden mijn eigen standpunten te geven. Enkel bijbelpassages als antwoord, in plaats van ter onderbouwing, ism in mijn ogen dan weer een gebrek aan respect. Als je de discussie wilt voeren, neem dan in elk geval de moeite om dezelfde minimale inspanning te doen als ik (niet dat je hele lange stukken moet schrijven, maar wél dat het je eigen stukken zijn). Ik heb geen zin om de discussie aan te gaan met de bijbel - dat kan de bijbel prima zelf, zoals je kunt zien bij de reacties op het antwoord van Rick1234 hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/diep-graven-miljoen-jaar-geleden.37699. Eigen argumenten, en argumenten die je bereid bent te onderbouwen. Dat is niet heel veel gevraagd, lijkt me, voor een goede, eerlijke, respectvolle discussie. Het geeft er blijk van dat je de ander serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke ik snap het, maar ik kan het moeilijk uitleggen mijn gevoel en mijn hart zeggen dat de Bijbel waar is en dat wat ik voel kan ik niet in woorden uitdrukken. En ik neem altijd iedereen serieus, en probeer het zo goed mogelijk uit te leggen en of dat via de Bijbel is of in mijn eigen woorden is toch niet zoveel verschil wat de bijbel zegt is precies wat ik bedoel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, aan je gevoel heb ik niets. En het is ook niet het meest steekhoudende stuk bewijsvoering. Bij een rechtzaak zou je het ook niet accepteren als de rechter je veroordeeld omdat zijn gevoel zegt dat je schuldig bent, en hij het niet verder kan verwoorden dan dat. Als je niet meer dan een persoonlijk gevoel kunt aanhalen om je positie te onderbouwen, zou je misschien eens kunnen nadenken over waarom het eigenlijk zo lastig is om meer dan dat te vinden. In elk geval hoop ik dat je persoonlijke mening consistenter is dan de bijbel, overigens. Je kunt wel zeggen dat wat de bijbel zegt precies is wat je bedoelt, maar dat boek zegt zowel dat je niet mag doden, als dat je mensen de doodstraf op moet leggen. Het veroordeeld nergens de praktijk van slavernij, maar geeft wel regels over wat een slaaf mag kosten, hoe lang je ze mag houden, en hoe je kunt zorgen dat je ze niet al te hard disciplineert. Daarentegen is het wel heel strikt in het verbieden van het eten van schaaldieren, en kleding bestaand uit verschillende stoffen. Ik denk dat er hiertussen wel een aantal dingen zitten die niet precies jouw standpunt verwoorden, en daarom raad ik ook af om dit als standaard te gebruiken. En dat zeg ik ook uit eigenbelang, zeker wanneer ik deze passage lees: Deuteronomium 13:7 Wanneer iemand – uw volle broer, uw zoon of uw dochter, of de vrouw die u bemint, of uw beste vriend – u in het geheim probeert over te halen om andere goden te dienen, goden die u nog niet kende en ook uw voorouders niet, 8 goden van de naburige volken, vlakbij of ver weg of waar ook ter wereld, 9 luister dan niet naar zo iemand en geef niet toe; wees onverbiddelijk, heb geen medelijden met hem en houd hem niet de hand boven het hoofd. 10-11 U moet hem ter dood brengen; samen met uw volksgenoten moet u hem stenigen tot de dood erop volgt, en zelf moet u de eerste steen werpen. Dat is zijn straf, want hij heeft geprobeerd u te vervreemden van de HEER, uw God, die u uit de slavernij in Egypte heeft bevrijd. Ik zit er niet op te wachten gestenigd te worden door iemand die hier precies zijn bedoelingen in ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt maar er zit wel verschil tussen het oude en nieuwe testament sommige regels zijn veranderd ook al staan ze er nog wel in b.v. de besnijdenis moest eerst wel en later was dat niet meer nodig, dus nee zo letterlijk kun je het niet nemen, maar grotendeels wel. En als je echt in Hem gelooft ga je het anders bekijken en dat is dus iets wat ik niet kan uitdrukken
Ze meten via de C14 methode de oudheid van de schedel... C14 is een halfwaardetijdmeter van de koolstof in de schedel, zolang het in de natuur zit is de C14 waarde bekend en als het uit het systeem komt vervalt die waarde en dan kan men vrij nauwkeurig de oudheid van dat voorwerp bepalen... Voor info zie wikiwiki...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Ritje;

Dat kan relatief betrouwbaar aan de hand van de koolstofdateringsmethode. Maar al is de nauwkeurigheid in die datering ook maar enkel cijfers achter de komma afwijkend dan scheelt dat zo enkele tientallen generaties. Het kan dus wel betrouwbaar in het spectrum van de geschiedenis van de aarde, maar niet als je kijkt naar de geschiedenis van de oorspronkelijke eigenaar van die schedel.

Toegevoegd na 18 uur:
Ritje? Sorry, Rietje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan vrij eenvoudig aan de hand van de zogenaamde koolstofmethode of C14 methode (er zijn overigens ook andere dateringen met andere stoffen mogelijk). We weten hoe snel die stoffen vervallen, en aan de hand daarvan kun je een vrij nauwkeurige (zij het op jaren nogal grove) schatting maken van de ouderdom van natuurlijke voorwerpen.

Dat moet je ongeveer zien als een zandloper, die in 'ingebouwd' in al wat leeft. Deze zandloper loopt echter niet regelmatig leeg, maar volgens een vast patroon : elke zoveelhonderd jaar- zeg voor het gemak maar even 1000 - , loopt de helft van de zandloper leeg.
Als je het voorwerp vindt, en er zit nog maar de helft van het zand in de zandloper, dan is het 1000 jaar oud. Zit er nog maar een kwart in, dan is het 2000 jaar oud, zit er nog maar 1/8 in, dan is het 3000 jaar oud, enz. We noemen dat de 'halfwaardetijd', de tijd waarin bepaalde stoffen vervallen tot de helft van de oorspronkelijker hoeveelheid. En de oorspronkelijke hoeveelheid van, bijvoorbeeld, koolstof, is een heel stabiele hoeveelheid.

Wanneer met dus een schedel dateert op 3 miljoen jaar, kunnen ze er wel honderd of misschien duizend jaar naast zitten, en zelfs misschien wel vijfduizend jaar, maar beslist geen miljoen jaar. Dingen die niet natuurljk zijn maar door mensen gemáákt zijn, zijn veel lastiger te dateren. Een pot van klei, bijvoorbeeld, zou de ouderdom van de klei / het zand meten, en die is natuurlijk vele malen ouder dan het voorwerp zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radiometrische datering is de voornaamste dateringsmethode die door wetenschappers wordt gebruikt om de leeftijd van de Aarde te bepalen. Radiometrische dateringstechnieken maken gebruik van het natuurlijke verval van radio-isotopen.

Een isotoop is één van twee of meer atomen die hetzelfde aantal protonen in hun atoomkern hebben, maar een verschillend aantal neutronen.

Radio-isotopen zijn onstabiele isotopen: zij vertonen spontaan verval (in dit proces van verval wordt straling uitgezonden, hierdoor zijn deze isotopen dus radio-actief).Dit verval gaat via verschillende overgangsfasen door totdat een punt van stabiliteit is bereikt.

Wetenschappers denken dat zij in staat zijn om de leeftijd van een iets te bepalen door te meten hoe lang het verval duurt van een onstabiel naar een stabiel element.

Veel van de leeftijden die met behulp van radiometrische dateringstechnieken worden afgeleid worden groot gepubliceerd. Maar hierin worden de fundamentele aannames die hiervoor gemaakt zijn niet vermeld. Hier zijn de drie voornaamste aannames zodat je deze zelf kan bekijken:
• De snelheid van het verval is constant.
• Er heeft nooit vervuiling opgetreden (dat betekent dat geen intermediaire of dochter-elementen zijn toegevoegd aan het gesteente-proefstuk of hieruit zijn weggelekt).
• We kunnen bepalen hoeveel dochter-element er oorspronkelijk aanwezig was (als we aannemen dat er in het begin geen dochter-element was, maar er was al dochter-element aanwezig toen het gesteente werd gevormd, dan zou het gesteente dus slechts de schijn van een hoge leeftijd hebben).

Het is dus maar de vraag of Radiometrische Datering wel betrouwbaar is.