Bestonden er vroeger meer staten binnenin een andere staat?

Je hebt bijvoorbeeld San Marino en Vaticaanstad dat omringd wordt door Italie. ZIjn er nog meer van dit soort staten geweest?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vroeger had je meer stadsstaten, Athene, Berlijn, Bremen etc.
tinus1969
8 jaar geleden
Lees maar eens wat over Heilige Roomse Rijk.

Antwoorden (2)

In deze tijd is Vaticaanstad de meest bekende. Verder zijn er nog stadstaten die in min of meerdere vorm onafhankelijk zijn. Meestal zijn deze stadstaten alleen maar op belastinggebied onafhankelijk:

- Liechtenstein
- San Marino
- Andorra
- Monaco
- Singapore

Verder zijn er nog de verbonden van staten die een eenheid vormen. Het beste voorbeeld hiervan is de Verenigde Staten van Amerika, maar ook de Bondsrepubliek Duitsland is een vereniging van landen onder één centrale regering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er hebben er inderdaad meer bestaan. De zogeheten thuislanden die tijdens het apartheidsbewind in Zuid Afrika bestonden waren in naam onafhankelijk maar stonden in de praktijk volledig onder controle van de Zuidafrikaanse regering en werden aan alle kanten door Zuid Afrika omringd. Lesotho bestaat nog steeds en is altijd een onafhankelijke staat geweest, ook volledig door Zuid Afrika omringd. Van dichter bij huis komt de vrije stad Danzig als voorbeeld, een onafhankelijke stadsstaat geheel door Polen ingesloten.