hoe schrijf je een redevoering?

Voor school moet ik een redevoering schrijven over Julius Civilis. Weet iemand hoe dit moet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

een redevoering ook wel toespraak rede of speech kan verschillende doelen hebben informeren beinvloeden of vermaken het is dus belangrijk dat je eerst je doel vast stelt

dan ga je interesse wekken bij de toebehoorders
het onderwerp uiteen zetten
uw standpunt inzake dit onderwerp overbrengen dan wel verdedigen
samenvatting van de speech en een goede afsluitingdat is het eigelijk kijk in de bron voor meer info en tips
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je echt een redevoering geven over Julius Civilis, niet gewoon een presentatie? Moet je dan ook komen met een plan, met een nieuw idee of een bijzondere (nieuwe) mening? Dat lijkt mij het grote verschil tussen gewoon een presentatie met alleen maar feiten over Julius Civilis en een redevoering over hem.

Een redevoering zou je kunnen beginnen met een stelling. In het geval van Julius Civilis, zou je kunnen beginnen met de stelling dat Julius Civilis tot nu toe te weinig aandacht heeft gekregen in de geschiedenis. Maar je kan natuurlijk ook zelf een stelling bedenken. Leg natuurlijk ook even kort uit wie Julius Civilis was.

De gekozen stelling ga je in de rest van je toespraak onderbouwen. Het beste is drie redenen te geven voor je stelling. Geef met de drie redenen aan waarom er, volgens jou, meer aandacht moet komen voor Julius Civilis (als dat de stelling is van je redevoering). Het aantal van drie is overzichtelijk en te onthouden voor de luisteraars.

Je kan de drie redenen kort noemen en daarna één voor één uitgebreider toelichten.

Daarna sluit je de redevoering af met een conclusie. Vóór de conclusie kan je nog een korte samenvatting geven. Noem ook opnieuw de stelling voordat je de conclusie geeft.

Om meer informatie te vinden over Julius Civilis kan je natuurlijk beginnen op deze website: http://nl.wikipedia.org/wiki/Julius_Civilis. Via de links op die website of met bijvoorbeeld Google kan je nog meer informatie vinden.

Meer tips voor het houden van een redevoering vind je onder andere op http://www.scholieren.com/tips/30291.
Antoni