Wie heeft de stof zeiden uitgevonden en hoelang bestaat dat al?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
zijde
zeiden is nog steeds niet uitgevonden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat dacht ik eerst ook.
Maar de spelling correctie van de vraag 'trefwoorden' gaf zeiden aan, dus t`zal wel ;)
Frimu2
12 jaar geleden
Ja zeiden is wel een bestaand woord, maar heeft niets met zijde te maken..... zeg·gen zei of zegde, h gezegd 1 mondeling uiten; spreken, vertellen: laten we eens ~ 100 euro voorlopig aannemen; zeg dat wel ik ben het roerend met je eens; er waren zegge en schrijve 322 toeschouwers welgeteld, niet meer dan 2 bevelen: hij heeft hier niets te ~ 3 beduiden, betekenen: dat wil ~ … 4 oordelen, vinden: wat zeg jij hiervan? 5 schrijven; schriftelijk mededelen; vermelden: de Bijbel zegt ergens … 6 bewijzen: dat zegt niets Bron.....www.vandale.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, weer iets geleerd.
Bedankt voor de moeite.
Mocht je me nog is betrappen op taalfouten,
het was nooit me sterkste vak :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlands is ook mijn goedste vak :D
Amadea
12 jaar geleden
Je bent het woordje 'niet' vergeten te plaatsen, Marcel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Mocht je me nog is betrappen op taalfouten" Het woordje "is" klopt niet. Dat moet zijn "eens". Logisch als je bedenkt wat "is" betekend...
MrEinstein
12 jaar geleden
betekent moet met een "t", over taalfouten gesproken.....

Het beste antwoord

Volgens de Chinese legende begon het sprookje van de zijde rond het jaar 2640 v.Ch. in de Chinese hooglanden, dicht bij wat wij nu als Mongolië kennen. Er was een Chinese prinses van 14 jaar oud, genaamd Hsi Ling Shih, vrouw van de Gele Keizer, die tijdens een van de avonden in het keizerlijke hof haar kopje thee nuttigde.
Een cocon viel uit de boom in haar warme tas thee en de prinses merkte op dat er zich een ragfijne draad ontspon. Een draad heel dun en fijn en toch zeer krachtig. Het startsein werd zo gegeven voor de productie van zijdewormen. De toepassing van dit nieuwe en exclusieve weefsel was eerst uitsluitend bestemd voor de keizerlijke familie en speciale gasten van de keizerlijke hofhouding.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owja! Dat verhaal ken ik ook nog wel :D!

Andere antwoorden (1)

Dat komt uit china ik heb geen idee wie het heeft bedacht maar het is gemaakt van de cocoönen van een zijderups