De VOC werd opgericht op 20 maart 1602 in Middelburg en bestond uit zes kamers: Amsterdam, Middelburg, Enkhuizen, Delft, Hoorn en Rotterdam. De eigenaren van de diverse compagnieën konden aandelen in deze nieuwe Vereenigde Oost-Indische Compagnie nemen. Wijbrand van Warwijck, die in juni 1602 vertrok, maakte volgens de meeste bronnen de eerste reis onder auspiciën van de VOC, maar vanwege die niet-eenduidige bronnen, kan dat ook niet het geval zijn geweest.

Toegevoegd na 6 uur:
Zoals gevraagd de bron erbij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oprichter:
De Staten-Generaal onder aansturing van Johan van Oldenbarnevelt.

Het plaatje is een afbeelding van de binnenplaats van het Oost-Indisch Huis in Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het voorjaar van 1594 kwamen negen kooplieden bij elkaar in Amsterdam.
Op 2 april 1595 vertrok een handelsexpeditie van vier schepen van de rede van Texel naar de Oost. Deze onderneming ligt aan de basis van de VOC, die in 1602 officieel werd opgericht

Hendrick Hudde, die na twee jaar is vervangen door Gerrit Bicker, Reinier Pauw en Pieter Hasselaar, verder Hendrick Buyck, Sievert Pietersz. Sem, Arent ten Grootenhuys, Dirck van Os, Jan Jansz. Karel en de Duitse immigrant Jan Poppen. Verondersteld wordt dat Petrus Plancius het initiatief nam tot de oprichting.