Welke delen van Rotterdam hebben de oorlog overleefd?

Rotterdam kende heel veel bombardementen, maar ik kan nergens een overzicht vinden van welke plekken allemaal getroffen zijn. Bestaat zoiets? Welke delen van Rotterdam hebben de oorlog dan dus doorstaan?

3 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
delen van de Laurenskerk dacht ik, en stukken Oud-Charlois

Antwoorden (1)

Het grootste bombardement op Rotterdam vond plaats op 10 mei 1940. Daardoor werd vrijwel het hele centrum getroffen. De door het bombardement veroorzaakte branden waren verwoestend. Met kleine ronde lampjes in de stad is aangegeven hoe de brandgrens toen verliep. De delen daarbuiten hebben dit bombardement dus 'overleefd'.

Zie de afbeelding.

Correctie: het bombardement was op 14 mei 1940. De invasie van Nederland door de Duitsers was op 10 mei 1940.

Aanvulling: Op 31 maart 1943 vond een bombardement plaats van de geallieerden op Rotterdam-West. Dit is het op één na grootste bombardement op Rotterdam. Zie voor meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Rotterdam-West.

Aanvulling: Bij het bombardement van 14 mei 1940 vielen er ook bommen buiten de later vastgestelde brandgrens. Zie voor meer informatie: https://indebuurt.nl/rotterdam/genieten-van/mysteries/wat-zijn-die-rode-lampjes-in-de-straten-van-rotterdam~48983/.
Antoni