Waarom was er symboliek in de Middeleeuwen?

In de Middeleeuwen was er in boeken veel symboliek zoals het getal drie, dat heilig was, en het getal zeven, etc. Waarom was dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
22.1K
Castle
9 jaar geleden
Veel zaken hebben met geloof te maken. Zoals met alles wat men niet kan verklaren wordt er iets verzonnen. Echter is heden ten dagen dit nog steeds hetzelfde. Er is nog steeds voor veel mensen waarvoor dit telt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen hebben gewoon behoefte aan symbolen rituelen nu nog steeds. Van verering van boeken tot sterren beelden of persoonsverheerlijking de vlag enzNu men terug kijkt ziet men makkelijker de ( on) zin . Het geeft mensen het idee dat ze beter grip op de werkelijkheid hebben van een kruis je om je nek tot ? Er werd ( wordt) door staat en kerk graag gebruikt van gemaakt . Het heeft ook zeker z'n goede bindende werking . Dus niet alleen in de middel eeuwen maar nog steeds overal om je heen symboliek .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kruisje .

Antwoorden (4)

De manier waarop dieren door mensen werden beschouwd in de middeleeuwen is belangrijk om kort
toe te lichten. In de middeleeuwen zijn er namelijk een aantal specifieke ideeën over dieren, die
daardoor invloed uitoefenen op het christendom en zo ook op de kunst in de middeleeuwen. En
andersom, het geloof brengt ook bepaalde ideeën voort over dieren waardoor er een bepaald beeld
ontstaat van dieren in de middeleeuwen. In de middeleeuwen maakte men volop gebruik van dieren.
Varkens dienden als voedsel, paarden werden als lastdier op het land gebruikt en vachten werden in
kleding verwerkt. Daarnaast heerste er een grote angst voor bepaalde dieren. Die angst wortelde in het
geloof dat wanneer men opgegeten zou worden door een roofdier als een beer of wolf, dit gelijk stond
aan de dood zonder mogelijkheid tot verlossing. Het verscheurd en opgegeten worden door dieren
zoals slangen, draken en padden werd vaak als thema gebruikt in afbeeldingen van de hel in de literatuur en de kunst.

Klik op de download onderaan in bron:

http://daniellefrenken.com/dieren-en-hun-symboliek-in-de-middeleeuwen-en-hedendaagse-kunst/
fremar
9 jaar geleden
Taal
Vroeger in de middeleeuwen spraken de mensen nog geen ABN ( Algemeen Beschaafd Nederlands. Elke kleinere streek had zijn eigen dialect.
Mensen konden elkaar verstaan wanneer het over handel ging, maar voor gevoelsmatige zaken sprak men liever met symbolen.

Symboliek
Voor en tijdens de middeleeuwen had bijna alles een symbolische betekenis. Een stuk hout was niet zomaar een stuk hout, maar het was het symbool voor het kruis waar Christus aan was vastgespijkerd. Bloemen en beesten hadden ook een symbolische betekenis. Een roos bijvoorbeeld, verwees naar de liefde en een haas stond voor lafheid. Daarom schelden we nu een lafaard uit voor angsthaas.
Ook getallen en kleuren hadden zo'n symbolische betekenis. Hiermee gaven schrijvers toen een diepere betekenis aan een verhaal.

Getallensymboliek:
De meestvoorkomende getallen in de middeleeuwen zijn: 2,3,5 en 7.
2 was een waarschuwing voor gevaar. 2 verwijst naar de tweedeling Goed-Kwaad. Het getal 2 zou met de duivel te maken hebben.
3 is een heilig getal. Het verwees naar God die de Drie-eenheid had van vader, Zoon en Heilige Geest ( De heilige geest werd gesymboliseerd door een witte duif). Als je 3x dezelfde boodschap/opdracht kreeg, dan wist je dat het van God kwam.
5 hoort bij Maria, omdat haar naam uit 5 letters bestaat.
7 was ook een heilig getal, omdat God de wereld in 6 werkdagen + 1 rustdag had geschapen.

Kleurensymboliek
Wit staat voor zuiverheid, reinheid, maagdelijkheid -> Het symboliseert het goede. Engelen waren meestal wit.
Blauw verwees naar de hemel, maar kan ook trouw betekenen. De wit met blauwe kleren van Maria betekenen dat zij de maagdelijke moeder is van Jezus.
9 jaar geleden
In de middeleeuwen waren er weinig gewone mensen die konden lezen. Met een symbool kon veel duidelijk gemaakt worden. Met een symbool op de deur wist men: dit is een herberg, hier woont een bakker of wever. En als iemand deze kleuren draagt is het de knecht van die heer.
Het was dus om het dagelijks leven eenvoudiger te maken
9 jaar geleden
Het gebruik van symboliek komt niet alleen in de Middeleeuwen voor. Christelijke symbolen als het kruis en de vis dateren al uit de Oudheid. Het karakteristieke aan de middeleeuwse symboliek is wellicht de gedetailleerde uitwerking van en verbinding tussen allerlei symbolen. Getalsymboliek dateert eveneens al uit de klassieke Oudheid, net als de symbolische lading van getallen in de bijbel. Een makkelijk te onthouden getal of een herkenbaar symbool maakt zaken eenvoudiger te herkennen en te onthouden. Overigens blijken met name getallen niet exclusief aan één zaak of persoon te worden gekoppeld, maar zijn er meerdere min of meer vaste associaties rond een getal.