Wat is het vat van Pandora?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel gehoord van de uitdrukking: de doos van pandora.
Zie verder de link bij het antwoord van sharona30.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doos van Pandora
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus niet. Het was het vat van Pandora en werd later de doos van Pandora.

Het beste antwoord

Pandora was de eerste vrouw op aarde die, op bevel van Zeus, door Hephaestus geschapen werd om de tot dan toe gelukkige mensen te straffen voor de roof van het vuur door Prometheus. Zeus liet haar door Hermes naar Epimetheus brengen, die haar, trots de waarschuwingen van zijn broeder Prometheus, tot vrouw nam. Zij kreeg een doos mee ofwel zij vond in de woning van Epimetheus een vat met alle mogelijke rampen erin; uit nieuwsgierigheid opende Pandora de doos of dit vat, en alle ziekten en rampen vlogen eruit over de aarde. Alleen de Hoop bleef aan de rand van het vat hangen, daar Pandora snel het deksel weer sloot.

Met een doos van Pandora wordt bedoeld alles wat onder de schijn van bevalligheid de bron van veel ellende worden kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest uitgebreide.

Andere antwoorden (4)

Een opeenhoping van ellende.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het vat van pandora bestaat niet het moet zijn de doos van pandora, een mythische doos waarin alle ellende van de wereld zit opgesloten en bij openen komt alle ellende naarbuiten zonder dat je de kans hebt om hem weer te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pandora werd naar de aarde gestuurd om onheil te zaaien op aarde