Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een vuistbijl? Deze steen heb ik in Moerenburg Tilburg gevonden.

Deze steen heb ik in Moerenburg Tilburg gevonden, In moerenburg is Archeologische Grondgebied zeer oud gebied. De steen is zo groot als me handpalm

Picture for question
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Met 100% zekerheid is het nooit te zeggen. Alleen een archeoloog heeft daar meer kijk op. Wat in ieder geval zeker is de vuursteen, die toch altijd het basismateriaal is voor vuistbijlen en pijlpunten. Ook de scherpe kanten wijzen in de richting van een gereedschap.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit lijkt op een vuistbijl: aan de bovenkant zie ik een scherpe rand, onderaan een slagbult. De belangrijkste kenmerken om een door mensenhand gemaakte afslag te herkennen zijn de slagbult en slaggolven, die vooral te zien zijn door vanaf de zijkant naar de afslag te kijken. De doorsnede is ook meestal een beetje gebogen. De slagbult, vaak het dikste punt, zit niet in het midden van de afslag, maar aan de rand waar meestal ook een klein vlakje, het zogenaamde restslagvlak, bewaard is gebleven – het is het restant van het vlak waarop met de hamer geslagen is en waarop nog een slagpunt bewaard kan zijn. Afslagen zijn dus heel variabel van vorm, maar kenmerken als slagbult, slaggolven en slagvlakrest zijn vrijwel altijd min of meer duidelijk aanwezig.
Bij het Rijksmuseum van Oudheden kun je archeologische voorwerpen laten determineren:
https://www.rmo.nl/faciliteiten/archeologisch-advies/
(Lees meer...)
Toegevoegd op 11 augustus 2020 06:28: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
+
mooie onderbouwing !

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding