Waarom werd het Romeins Koninkrijk in 509 v.chr. veranderd in een Republiek?

Geen huiswerkvraag, dit is algemene interesse in de romeinse geschiedenis !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Omdat de inwoners van Rome de tirannie van de laatste koning, Tarquinius, meer dan zat waren.
Tarquinius was aan de macht gekomen door eerst zijn broer en daarna zijn stiefbroer, de eigenlijke troonopvolger Servius, te vermoorden. Daarna volgde een ware dictatuur. Tegenstanders werden omgebracht, voorstanders bevoordeeld, de senaat kwam niet meer bijeen, de wetten werden erg streng en leidden vaak tot de doodstraf. Toen Tarquinius' zoon Sextus de vrouw van zijn neef Collatinus verkrachtte, was de maat vol.
Collatinus hield een gloedvolle rede op het forum en de bevolking kwam in opstand. Tarquinius ontvluchtte Rome in 509 v. Chr., en de inwoners van Rome besloten dat ze nooit meer een koning wilden.
Tarquinius wist de Etrusken (uitToscane) en daarna de Latinii (die rondom Rome woonden) nog wel tegen de Romeinen op te zetten, maar de Romeinen wonnen. En de rest, zoals men zo mooi zegt, is geschiedenis...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Romeins Koninkrijk (ca. 750-509 v.Chr.) was een kleine stadstaat rond de stad Rome en de voorloper van het Romeinse Rijk. Kennis over de koningstijd is zo goed als helemaal gebaseerd op legenden. In deze periode werden de Romeinen geregeerd door 7 koningen; De eerste vier waren afwisselend Sabijnse en Latijnse koningen, de laatste drie waren Etrusken. Aan het koninkrijk kwam in 509 v.Chr. een einde toen de edelman Lucius Iunius Brutus de laatste koning, Tarquinius Superbus, verjoeg en de Romeinse Republiek stichtte.
fremar
10 jaar geleden
Ja na de slag bij Ardea kon Tarquinius Superbus de stad Rome niet meer in.
dit was het einde van de Koningstijd en het begin van de Republiek.
In de Republiek was het terugwensen van de Koningstijd tegen de wet in en werd bestraft met de doodstraf. En daar zit dan weer een interessant verhaal aan vast, maar daar ben je waarschijnlijk niet in geïnteresseerd haha