Wat heeft Japan te maken met de Vietnamoorlog?

Is dit omdat zij veel zuidoost aziatische landen veroverden en dat Vietnam daarom naar onafhankelijkheid streefde, omdat ze Japan als voorbeeldfunctie zagen? Dit snap ik namelijk niet helemaal.

Toegevoegd na 22 minuten:
En waarom waren ze eerst in oorlog met Amerika (naar aanleiding van Pearl harbor) en hadden ze in de Vietnamoorlog ineens een goede relatie met Amerika?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Vietnam behoorde voor de Tweede Wereldoorlog tot Frans Indochina, een kolonie van Frankrijk. Gedurende de oorlog bezetten de Japanners het gebied. Echter, Japan was één van de verliezers van de oorlog en capituleerde, waarmee ze vertrokken uit Vietnam. Er ontstond een machtsvacuüm, waarop de nationalisten en communisten onder leiding van Ho Chi Minh en zijn Vietminh de macht in (Noord-)Vietnam in handen kregen. De Verenigde Staten grepen in, en zo ontstond heel erg gesimplificeerd de Vietnamoorlog.

Dit is dus het enige aandeel wat Japan had in Vietnam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens waren de Japanners wel een voorbeeld voor de Vietnamese nationalisten, omdat zijnhen "bevrijd" hadden van nota bene Europeanen, de kolonisten. Als een ander Aziatisch volk dat kon, moesten zij dat op eigen kracht zeker ook kunnen, was de gedachtegang, wat de steun voor het nationalisme in het land vergrootte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vietnimh werd opgericht om tegen de japanners de strijden want ze wilde eindelijk is onafhankelijk zijn (even ter aanvulling)