Het eerste Perzische Rijk ontstond in 549 voor Christus. In het land dat nu Iran heet kregen toen de Achaemeniden, een Perzisch volk, de touwtjes in handen.
Dit rijk viel uiteen in 330 voor Christus.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar Mongolië was ooit het centrum van het grootste rijk dat de wereld heeft gekend. Groter in oppervlak dan het Romeinse Rijk, het Britse Imperium en het Russische Tsarenrijk of de Sovjet Unie.
Chinggis Qan wist in de 13e eeuw zijn nomadenvolk tot een eenheid te smeden. Op snelle paarden veroverden zijn legers een gebied dat zich uitstrekte van Zuid-Korea tot aan Hongarije en van Siberië tot India.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het Britse Rijk is met afstand het grootste rijk wat de wereld heeft gekend, en was 1.4 keer zo groot als het Mongoolse Rijk.
De oudste vermelding van de Achaemenidische Perzen staat op een Assyrische stèle uit de 9e eeuw v.Chr. De Meden en Perzen werden overheerst door de Assyriërs, de Babyloniërs en de Scythen. Nadat hun deel van dat rijk onafhankelijk werd, waren de Perzen nog ondergeschikt aan de Meden.
De stamvader van de Perzen, Achaemenes, startte rond 700 v. Chr. de Achaemenidische dynastie. Deze Perzen waren nomaden, die zich in de 7e eeuw v. Chr. vestigden in wat nu zuid Iran is. Door veroveringen werd hun grondgebied steeds groter. Cyrus II (de Grote) versloeg hij rivaliserende familietak die op de troon zat in het midden van de 6e eeuw v. Chr. en veroverde Medië (het land van de Meden), Lydië in Klein Azië en Babylon. Latere vorsten veroverden ook Egypte en de landen tot aan de Indus, een rivier in India. Een invasie van Griekenland werd afgeslagen.
Het Perzische rijk werd veroverd door Alexander de Grote in 330 v. Chr., die de hoofdstad Persepolis platbrandde. De erfenis van de Perzen leefde o.a. voort in de cultuur van de Sassaniden. Bijgevoegd twee links waarin je meer kunt lezen.