Ik Klaas de Jonge veroordeeld na aankomst in Nederland?

Klaas de jonge is als terrorist in 1985 in Zuid-Afrika gearresteerd en werd verdacht van wapensmokkel. Doordat hij de NL ambassade invluchtte kon hij niet in Zuid-Afrika vervolgd worden. Hij zat echter wel twee jaar vast op de ambassade, omdat hij buiten de ambassade onmiddellijk gearresteerd zou worden.

In 1987 wees Zuid-Afrika hem uit naar Nederland, omdat ze dachten dat ze hem niet meer voor de rechter konden krijgen in Zuid-Afrika.

Hij was betrokken bij de voorbereiding van bomaanslagen, waarbij doden konden vallen. Dit omdat hij het niet eens was met het beleid van de Zuid-Afrikaanse regering. Hierbij konden dus onschuldige burgers het slachtoffer worden. Dat lijkt mij een zwaar misdrijf. Daarom vraag ik me af of hij hier vervolgd is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Nee, hij is in Nederland niet veroordeeld.
Na zijn terugkomst werd De Jonge actief binnen de Anti-Apartheidsbeweging Nederland (AABN; later gefuseerd met KZA tot Nederlands instituut voor Zuidelijk Afrika of kortweg NiZA). Nadat in Zuid-Afrika de apartheid was afgeschaft werd De Jonge in 1995 door het NiZA gevraagd om voor de Zuid-Afrikaanse Waarheids- en Verzoeningscommissie (TRC) onderzoek te doen. Dit onderzoek van twee keer 6 maanden ging vooral over mogelijke geheime operaties door het apartheidsregime in Europa zoals de moord op de Zweedse premier Olof Palme in 1986. Dit onderzoek werd mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Nederlandse ambassade in Pretoria aan de TRC. In november 1997 kwam Klaas de Jonge met een rapport ter afsluiting van het onderzoek.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je. Erg merkwaardig, niet vervolgd worden voor de voorbereiding van een bomaanslag omdat je het niet eens bent met het beleid van een regering. Weet je de reden ook dat hij niet vervolgd is?
SimonV
6 jaar geleden
Als je Oltmans mogen geloven:
"Pas in 1992 zou ik er zelf via de Koninklijke Marechaussee achter komen hoe schuldig deze De Jonge, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Lubbers en Van den Broek waren aan het bevorderen van het leveren van wapens aan het ANC. Zelfs Beatrix raakte er indirect bij betrokken." Progressief Nederland steunde het ANC:
"Aantoonbaar wordt gemaakt dat links Nederland van meet af aan wist van de dubieuze praktijken van het ANC. En toch werd ditzelfde ANC gesteund, geholpen en bejubeld door partijen die zichzelf ‘progressief’ noemen. " http://politiek.tpo.nl/column/het-wordt-tijd-dat-progressief-nederland-excuses-aanbiedt-voor-steun-aan-het-anc/ http://www.dbnl.org/tekst/oltm003isee01_01/oltm003isee01_01_0028.php