Er werden in Harlingen toen voornamelijk houten schepen voor de kleine vaart, dat wil zeggen de vaart op de Europese havens onder Nederlandse vlag, en voor de binnenvaart gebouwd.

Hadden de 5 Harlinger werven in 1819 slechts 9 werknemers in dienst in 1858 waren dit er 46. Evenwel na 1865 liep de scheepvaart terug, door het ontbreken van een achterland en daardoor kwam ook de scheepsbouw in de knel. De Harlinger werven verzuimden om met hun tijd mee te gaan.
Dit hing voornamelijk samen met de overgang van zeil- op stoomvaart. Terwijl het gebruik van stalen schepen steeds meer gemeengoed werd, bleven de werven in Harlingen trouw aan houten schepen. Hierdoor en door de teruglopende havenactiviteiten, raakten de werven in de versukkeling en moesten deze zich grotendeels beperken tot reparatiewerkzaamheden. In 1889 werkten er nog 26 mensen op de scheepswerven en 20 jaar later nog maar 14.
SimonV