Wat vonden de Romeinen van slaven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze vonden ze heel handig om te bezitten, konden ze zelf op hun luie krent blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste Romeinen vonden hun slaven net zo bijzonder als dat jij een fruitvliegje vind.

Antwoorden (1)

In het oude Rome waren veel mensen die slaven niets meer dan dingen vonden.
Maar er waren natuurlijk ook mensen die vonden dat het anders moest.
Zoals de Romeinse filosoof Seneca.Hij was een groot voorstander voor een mildere aanpak van slaven. Hij heeft veel brieven verstuurd naar allerlei vrienden en een daarvan was Epistula XLVII of wel brief 47. Deze brief was voor zijn leerling Lucilius. In deze brief beschreef Seneca waarom men hun slaven beter moest aanpakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
De meeste Romeinen hadden geen morele bezwaren tegen slavernij. Voor velen was slavernij dan ook een alledaags gegeven, waar men niet bij stil stond of in vraag stelde. In de periode van de Late Republiek begonnen enkele filosofen - in het bijzonder stoïcijnen - de behandeling van slaven in vraag te stellen.
fremar