Hoe kon Duitsland in de oorlog zoveel macht hebben?

Zoveel landen die tegen Duitsland waren, maar het heeft toch best wel lang geduurd de oorlog. Hoe kon het dat Duitsland zoveel macht had en dat Hitler nooit eerder is gepakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Om verschillende redenen.

- Omdat Duistland een goede infrastructuur had gericht op expansie, productie van (oorlogs)middelen, logistiek en meer van dat. Kortom, men was voorbereidt, dit in tegenstelling tot de rest van de wereld;
- Omdat Duistland in aanvang een hele moderne legermacht had ten opzichte van de andere landen. Toen ze Polen binnenvielen streden de Polen op paarden tegen tanks (wat dapper maar kansloos was);
- Omdat de landen niet gezamenlijk tegen Duistland vochten (dat was pas na 1942/1943) maar feitelijk ieder voor zich (ondanks alle mooie verdragen en beloften die gedaan waren). Individueel waren de meeste landen op dat moment geen partij voor Duitsland;
- Omdat de Fransen een heel verkeerde strategie hanteerden. Ze hadden de Magnito linie die Frankrijk moest beschermen en in principe onneembaar was. Alleen veroverde de Duitsers Belgie en reden gewoon om deze linie heen;
- Omdat Duitsland een niet aanvals verdrag met Rusland sloten en dus een tijd lang geen gevaar vanuit het oosten te duchten hadden. Pas toen ze zelf dat verdrag schonden werd dat een probleem (en feitelijk was de aanval op Rusland het begin van hun einde);
- Omdat Amerika aan de overkant van de Atlantische oceaan ligt, pas later bij de oorlog betrokken werd en vanwege de ligging er een enorme hoeveelheid logistiek geregeld moest worden voordat ze effectief mee konden doen;
- Omdat Italie en Spanje ideologisch gelijk gezindt waren en dus Duitsland actief en passief steunde.

Volgens mij zijn dit de belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Ook waren veel landen die tegen Duitsland waren, ingenomen door Duitsland, een volk wat tegen is maar ingelijfd en dus feitelijk geen leger meer heeft vecht behoorlijk slecht en heeft nauwelijks tot geen leiding/strategie. Losse verzetsgroepjes hier en daar heeft niet de impact die een georganiseerd leger heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede toevoeging!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat, maar ook een deel van de bevolking van ingelijfde landen steunde Duitsland. Zij hielpen de Duitsers bijvoorbeeld met het verspreiden van hun propaganda, werden lid van de SS en Wehrmacht en gingen verder met hun leven dat ze voor de Tweede Wereldoorlog hadden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke zo zat dat dus. Vroeg het me ineens af maar bedankt voor de informatie ik ben weer wat wijzer geworden.