Waarom was de V.O.C. zo machtig?

ik zoek informatie voor mijn profielwerkstuk en mijn hoofdvraag is waarom was de voc zo machtig ik zou graag zo veel als mogelijk informatie hier over vinden.

aub met bronnen er bij ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Beemertje83 het juiste antwoord heeft gegeven.

Antwoorden (3)

Voordat de Europeanen in Azië arriveerden, waren er geen grootschalige handelaren op de markt actief. Vanwege de enorme schaal waarop de VOC en de Britse EIC konden handelen, waren zij in staat om de markt voor de goederen waar zij in handelden op te kopen. Hiermee beschermden ze zichzelf tegen de enorm fluctuerende prijzen, door het zeer veranderlijke vraag en aanbod.
Dit staat in groot contrast met de huidige tijd; op dit moment is het ten strengste verboden om op deze manier, door middel van een monopolie, de markt te domineren......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De VOC had verregaande voorrechten. Niet alleen had zij een monopolie op de handelsroutes rond Kaap de Goede Hoop en door de Straat Magellaan; ook had ze bij haar oprichting het recht gekregen in allerlei situaties op te treden in naam van de Staten-Generaal. Zo mocht de VOC zelf verdragen sluiten en oorlogshandelingen verrichten. In het begin gebruikte de VOC haar militaire voorrechten vooral om zich te beschermen tegen de Spanjaarden en Portugezen, die de nieuwkomer in Azië bepaald niet hartelijk verwelkomden. Al kort na haar oprichting ging de VOC echter ook geweld gebruiken als onderdeel van haar handelspolitiek. Zo werd geweld gebruikt tegen de bevolking van de Molukken om de handelsvoorwaarden te verbeteren, en werd op Java bewust een conflict geëscaleerd om daar Batavia te kunnen stichten. De VOC werd zo al snel, naast een handelsonderneming, ook een politieke en militaire speler in Azië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de sites

http://www.voc-kenniscentrum.nl/index.html en

http://www.vocsite.nl/geschiedenis/organisatie.html

kan je veel informatie te vinden voor het schrijven van een werkstuk over de VOC.
Amadea