Was de Franse revolutie en haar gevolgen onvermijdelijk?

De opstand van het volk tegen het koningshuis en de rijken. Had Lodewijk of een ander dit kunnen voorkomen of was 't sowieso gebeurt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik denk dat het al te lang speelde om nog vermeden te kunnen worden. Als een volk al zolang wordt uitgeknepen aan alle kanten, uiteindelijk nauwelijks meer te eten heeft, en dat alleen ten bate van gewetenloze rijken en koningshuis,die daardoor in exorbitante en beschamend luxueuze omstandigheden konden verkeren is het een onomkeerbaar proces. Ik denk dat ze "al te ver heen waren" door de armoede en ellende v
in hun leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het had zeker kunnen vermeden worden.

Als je de veranderingen die het volk wilt doorvoert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in principe kan grote bonje vermeden worden, als de machthebbers tijdig water bij de wijn doen en toegeven aan de wensen van de eisende partij. we hebben dat bijv gezien in oosteuropa tijdens de fluwelen revolutie, waarbij de heersende macht zonder al te veel strubbelingen, de macht heeft afgestaan en het volk weer echt de gelegenheidkreeg zijn wensen kenbaar te maken.
als de heersende macht dat niet doet vallen er veel slachtoffers door de onderdrukking van de opstand en de repressie daarna om alles weer onder de duim te houden. kijk maar in china en onlangs in thailand.