Scheidde Belgie van Nederland door Nationalisme?

Daar was ik wel benieuwd naar.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, België was eerst een deel van Nederland (Zuid - Nederland) De koning woonde in Noord - Nederland en de mensen in het zuiden hadden niks te zeggen. ze kwamen in opstand. Na negen jaar vechten gaf de koning zich over en werd België een eigen koninkrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevochten is er maar een dag of 10. Het duurde echter 9 jaar voordat de koning zover was dat 'ie er mee kon leven.

Andere antwoorden (4)

Nationalisme laaide pas aan het einde van de 19e eeuw echt op.
De reden is denk ik dat (Noord)Nederland België niet als gelijkwaardig behandelde en België een beetje als een wingewest beschouwde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name taal en religie waren de twistpunten. Nederland en België waren vanaf de Tachtigjarige Oorlog gescheiden en kregen hun eigen karakter. Daarom voegde Limburg zich in principe bij de Opstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De belgen betaalden meer belasting dan de Hollanders maar ze hadden toch veel minder macht. Ze werden in feite achtergesteld door koning Willem de derde. Daarom gingen ze de onafhankelijkheid bevechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet echt. België ging door de samenvoeging alleen maar achteruit. zij hadden bijna geen staats schuld, wij wel, en hetbelangrijkste was nog wel, dat belgie bijna 2 keer zo veel inwoners had 9(dus 2 keer zo veel belasting betaalde, maar minder 'ministers' in de regering en dat werd uiteindelijk te veel.