Wie stichtte hoge heerlijkheid "de tempel" en waarom?

De heerlijkheid De Tempel, een klein gebiedje in het uiterste zuidoosten van Rodenrijs, had nauwelijks of geen bewoners, stond ook vele jaren onder water maar was wel een hoge heerlijkheid, die status en aanzien gaf. De eerste uitgifte vond plaats in 1392, daarvoor was het waarschijnlijk persoonlijk bezit van de heren van Zuidwijk. De ambachtsheren van Berkel en Rodenrijs waren vaak ook heren van De Tempel.

1392 Dirck van Kralingen krijgt De Tempel toegewezen in het testament van zijn moeder, Kerstine van Zuidwijk, echtgenote van Willem van Kralingen.

Waren het de heren van Kralingen? Waarom zo'n klein gebied zoveel macht geven? Is er een relatie van de naam met de tempeliers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Wie het precies stichtte weet ik niet, maar een heel goed stuk hierover staat in de link