Op welke gebieden uitte de familie Medici (17e eeuw, renaissance) hun macht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hoogtijdagen van de De' Medici waren in de veertiende - zestiende eeuw. Zoek maar eens op wiki

Het beste antwoord

CatharinadeMedici was koningin van Frankrijk van 1547 tot 1559 doordat ze op 14-jarige leeftijd met Hendrik II van Frankrijk in het huwelijk was getreden. Toen ze trouwde verhuisde ze naar Frankrijk en nam ze haar hele hofhouding uit Italië mee, inclusief koks, musici en dansmeesters. Zij hield zo van cultuur dat ze beschermvrouw werd van de kunsten en zo haar bijnaam ‘Moeder van de theaterdans’ verkreeg. Catharine werd echter met name bekend, doordat zij zich door middel van list en intrige bemoeide met de Hugenotenoorlog die duurde van 1562 tot 1589. Ook was zij de grote aanstichter van de Bartholomeusnacht, waarbij duizenden hugenoten omkwamen.
Minder bekend is echter, dat Catharina ook op het gebied van de mode haar steentje heeft bijgedragen aan de geschiedenis. In de eerste helft van de 16e eeuw werd de Europese mode namelijk vooral bepaald door Italië, maar Catharina zorgde ervoor dat Frankrijk het modeland werd. Catharina was van oorsprong wel Italiaanse, maar hield er ook een heel eigen, specifieke stijl op na. Hiermee begon de dominantie van Frankrijk op het gebied van kleding. Wat Catharina aanhad, droeg de rest van Parijs, Frankrijk en Europa korte tijd later. Kenmerkend voor haar stijl was de hoepelrok met een omvang van zo’n 3 meter. Ook de mouwen werden gigantisch en de jurk zelf werd met parels, robijnen en borduursels versierd. De bekende witte kraag kwam door haar ook in de mode en zou alleen nog maar in omvang toenemen. Verder begon de kleine Italiaanse met het dragen van schoenen met hakken, om langer te lijken. Dit werd een trend.
Ook de Franse keuken werd beïnvloedt door de koningin. Ze gaf grootse, extravagante feesten waarbij het eten vaak het middelpunt van de avond vormde, in combinatie met vermaak als dans en toneel. Bovendien zorgde zij ervoor dat tafelmanieren aan de Fransen werden bijgebracht. Zo bracht zij vorken mee uit Italië en leerde de Fransen aan het hof dat blazen op warm eten om het te laten afkoelen niet langer als beschaafd werd gezien. Als directe bijdrage aan de Franse maaltijd heeft Catharina nieuwe groenten als sla, maïs, Spaanse peper, asperges en tomaten geïntroduceerd. Haar hofkok, Popelini, maakte voor de koningin en haar hof met veel succes Italiaanse recepten die hij aanpaste aan de Franse eetgewoonten. Catharina heeft dus duidelijk haar stempel gedrukt op de 16e eeuw en het Franse hof, waar ze de weg naar pracht en praal legde, wat zich in de 17e en 18e eeuw alleen maar meer ontwikkelde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Interessant! Hier is ook moeite voor gedaan om zon antwoord te geven. Prima

Andere antwoorden (3)

De leden van de familie De' Medici hadden invloed op de kunst en de architectuur vooral in Florence. Zij bezaten onder andere het Palazzo Pitti met de Boboli-tuinen. Ook begonnen zij het museum in de Uffizi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omkopingen, samenzweringen, corruptie en het misbruiken van macht.
Op die manier kwamen zij toy de hoogste kerkelijke en wereldse functies.
Dat er gedurende die tijd een bloeiperiode op divers gebieden was,komt door het feit, dat zij (de Medici) enorme sommen geld te besteden hadden en divers kunstenaars opdrachten gaven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De renaissance was niet in de 17e eeuw.
Gevolgen van de macht der medici in de 17e eeuw:
Behalve dat er nog een paus was Leo de XI (geboren als Alessandro Ottaviano de' Medici van een minder dominante tak der Medici)van 1 april 1605(echt waar) tot 27 april 1605 waar hij met goedkeuring van Maria de Medici verbleef, die daar toen Koningin was van Frankrijk, waren de dagen der Medici m.i. wel geteld. Kijk maar naar de opvolgsters van Maria de' Medici.
Zij werd opgevolgd door Anna van Oostenrijk, dochter van Filips III koning van Spanje uit het Habsburgse Huis. Misschien moet je de vraag nog eens overdenken?