Waar kan ik informatie vinden over een Israëlische gedenk medaille?

Ik heb een soort van medaille of herdenkingsmunt gekregen. Hij is van rood koper en 6 cm in doorsnee. Hij heeft betrekking op de Jom Kippuroorlog van 1973. Er is ook een houten standaardje bij waar je hem in kan zetten.

Ik heb al van alles op Google ingetikt maar zonder resultaat.

Het lukt me niet om een foto te plaatsen maar ik zal hem beschrijven.
Aan de ene kant zie je een hand die uit een wijde mouw komt en die hand houdt een geweer vast. Naast de mouw staan 2 regels Hebreeuws en daaronder Yom Kippur. Onder de loop van het geweer staat weer iets in het Hebreeuws en daaronder 1973.
Aan de andere kant staan sterren en strepen als op de vlag van de USA En rechts de vlag van Israël met de Davidsster en in het midden een palmtak. Onder de gedeeltelijk afgebeelde Amerikaanse vlag en links van de Israëlische vlag en de palmtak staan 3 regels Hebreeuwse tekst en onder die tekst aan de rand van de munt in heel kleine lettertjes U.S. HELP INJUDGEMENT WAR 1973.

Waar kan ik iets over deze medaille te weten komen? Was het een munt die je kon kopen om Israël in deze oorlog te steunen? Of was het misschien een medaille die mensen geschonken werd voor bewezen diensten? Of was het alleen een herinneringsmunt?

Ook wil ik graag weten of hij enige financiële waarde heeft, bv voor verzamelaars van munten.

6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het was een herinneringsmunt om de Amerikanen te bedanken voor hun hulp bij de Yom Kippoer-oorlog in 1973. Deze munten als waardering geschonken aan burgers en soldaten en ze werden ook verkocht als souvenir.
Op deze pagina kun je de munt zien met wat uitleg:
http://www.israelidecorations.net/Other/YomKippurWarCommemorativeMedals.htm
6 jaar geleden
zondag
6 jaar geleden
Ja mijn munt staat erbij. Het is de vierde van onderen. Dank je wel. Weet jij iets over de waarde of waar ik daarvoor moet kijken?