hoe en wanneer is Lenin marxist geworden?

ergens las ik dat bij de oktoberrevolutie in Rusland Lenin zich niet zou hebben laten inspireren door Marx. Toch wordt er nu gesproken over marxisme-leninisme/

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien iets gelezen van de schrijver/journalist Joost de Vries?
Lenins mirakel: hoe een onhebbelijke beroepsrevolutionair uiteindelijk de macht greep/
Honderd jaar Russische Revolutie: Lenin, een vreemdeling in Rusland
Het is nu honderd jaar geleden dat Lenin het Winterpaleis in Petrograd ( Sint-Petersburg is momenteel de zetel van de oblast Leningrad) bestormde en daarmee de Russische Revolutie ontketende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Marxisme-Leninisme is de samenvoeging van een communistische ideologie die officieel gebaseerd is op de theorieën van Marx en Lenin, zoals Jozef Stalin en diens aanhangers het interpreteerde. Het was Jozef Stalin die de toenmalige staatsideologie na zijn overwinning op Trotski marxistisch-leninistisch noemde
In de tijd van Lenin sprak men niet over marxisme-leninisme.

Het beste antwoord

Lenin werd, net als zijn oudere broer Aleksandr Oeljanov, al op jonge leeftijd beïnvloed door het socialisme. Zijn broer Aleksandr bestudeerde geschriften van de verboden linkse schrijvers als Dimitri Pisarev, Nikolaj Dobroljoebov, Nikolaj Tsjernysjevski en Karl Marx. Uiteindelijk werd Alexandr in verband gebracht met een geplande moordaanslag op tsaar Alexander III van Rusland en in 1887 ter dood veroordeeld.
Lenin was na de dood van zijn broer politiek betrokken geraakt en werd marxist. Hij bestudeerde de werken van Nikolaj Tsjernysjevski, Karl Marx en Plechanov.
In 1893 sloot hij zich aan bij een Petersburgse groep marxistische sociaaldemocraten, later bij de Bond voor de Bevrijding van de Arbeid.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien is er nog iets meer onder zijn schuilnaam Vladimir Iljitsj Oeljanov te vinden.
Veel aanhangers zien het leninisme als aanvulling en niet alleen als een variant op het marxisme.
De daadwerkelijke bijdragen van Lenin na de revolutie schijnen ook niet zo groot te zijn geweest als werd aangenomen. Precies zoals zijn werkelijke lengte, die kwam ook niet overeen met de steeds groter wordende standbeelden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je aansluiten bij marxisten is toch weer wat anders dan een leer naar je genoemd zien worden: marxisme-leninisme. Wat heeft Lenin toegevoegd aan Marx?
SimonV
6 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: je vraag luidt "Hoe en wanneer is Lenin marxist geworden?". Daar heb ik antwoord op gegeven. Wat Lenin toegevoegd heeft aan Marx: Lenin ging ervan uit dat de arbeiders veel sneller tot een revolutie kunnen komen met de leiding van een zogenaamde voorhoedepartij (ook wel avant-garde genoemd). Zonder deze leiding zou de arbeidersklasse nog eeuwenlang een slepende strijd moeten voeren en leren van haar fouten, voor zij beseft hoe zij op de juiste manier het socialisme kan bereiken. De vele slachtoffers die daarbij nog zouden vallen konden vermeden worden door de leidinggevende rol van de voorhoedepartij.
Het tweede belangrijke punt van het leninisme is de stelling dat een burgerlijke revolutie onmiddellijk kan omslaan naar een socialistische revolutie. Volgens het orthodoxe marxisme zou die socialistische of proletarische revolutie pas plaatsvinden, conform het dialectisch principe, als het kapitalisme volledig ontwikkeld was en op de rand van de afgrond stond. Volgens het leninisme is het ook mogelijk dat de revolutie plaatsvindt in een land waar het kapitalisme niet volledig ontwikkeld is, maar waar de kapitalistenklasse zeer zwak staat terwijl de arbeidersklasse integendeel zeer sterk staat en goed georganiseerd en klassenbewust is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leninisme
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens Marx speelt het proletariaat een cruciale rol in de omverwerping van de bestaande maatschappij. Juist vanwege zijn universele lijden kan het proletariaat aan de basis staan van een totale maatschappelijke omwenteling, die niet alleen het proletariaat zelf, maar ook alle andere klassen emancipeert.
Uit een studie van de Theologische Universiteit te Utrecht o.l.v.Hoogleraar prof. dr. P.H.A.I. (Peter) Jonkers en prof. dr. ing. R.P.H. (René) Munnik. Lenin was tijdens zijn reizen in ballingschap door West-Europa tot inzicht gekomen dat een land zonder democratische tradities een voorhoede nodig heeft, een elitekader van intellectuelen en politie bewuste ideologen. Alleen zo’n voorhoede kon de armste klasse van de samenleving, die van de bezitloze arbeiders, naar een betere toekomst kon leiden. Michael Gorbatsjov, in 1985 de nieuwe politiek leider van de Sovjet-Unie, was van mening dat een revolutie heeft alleen kans van slagen heeft als alle lagen van de bevolking er een verbetering van hun situatie in zien.