Wanneer en in welk verband heeft Churchill uitgesproken dat een kort gesprek met een gewone man duidelijk maakt waarom democratie niet kan deugen?

hoe die uitspraak precies luidde weet ik niet. maar hij heeft zich in die zin wel negatief uitgelaten over de democratie.

Toegevoegd na 2 uur:
en hoe zit dat met zijn uitspraak dat democratie de slechtste regeringsvorm is van alle die geprobeerd zij. ingegeven door ressentiment vanwege verliezen verkiezingen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Deze uitspraak wordt aan hem toegeschreven, maar hij heeft deze nooit gedaan.
Churchill had in werkelijkheid een veel positiever beeld van de gemiddelde kiezer.

Toegevoegd na 1 uur:
Je toevoeging klopt niet:
- het is niet zijn uitspraak, maar van iemand anders die hij citeerde.
- het citaat luidde: "Indeed it has been said that democ­ra­cy is the worst form of Gov­ern­ment except for all those oth­er forms that have been tried from time to time" (Democratie is de slechtste vorm van regeren, behalve alle andere vormen die van tijd tot tijd geprobeerd zijn). Democratie heeft veel gebreken, maar werkt nog altijd beter dan elke andere regeringsvorm. Het is dus eigenlijk een positieve uitspraak.
SimonV
6 jaar geleden
kierkegaard47
6 jaar geleden
In de tweede link staat juist dat hij de uitspraak wèl gedaan heeft, in the house of commons op 11 november 1947, alleen dat het geen originele uitspraak van hem was (hij citeerde iemand anders).
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar dit betreft een andere uitspraak:
"Democratie is de slechtste vorm van regeren, behalve alle andere vormen die van tijd tot tijd geprobeerd zijn."
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het beste argument tegen democratie is een conversatie van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde. Winston Churchill Hiermee heeft Winston niet bedoeld dat hij de democratie niet vond deugen.
Getuige zijn andere gevleugelde uitspraak: Wanneer om 6 uur 's ochtends de deurbel gaat, en ik zeker weet dat het de melkboer is, dan weet ik dat ik in een democratie leef. Winston Churchill
kierkegaard47
6 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had de vraag onnauwkeurig gelezen. Mijn excuses.