Hoe heet zo'n pruik die koninklijke vrouwen rond de jaren 1700/1800 hadden en waar kan ik daar meer informatie over vinden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De pruikentijd was een periode in de achttiende eeuw waarin het mode was in de deftige kringen om een pruik te dragen. (en ook al in de zeventiende eeuw) Mannen d t voorstelden droegen een pruik. Voor het eenvoudige volk was een pruik niet praktisch, maar bovenal te duur. Zowel mannen als vrouwen kleedden zich zeer opzichtig met veel make-up, maar ook met kleding met kant, gouddraad, gespen en strikken; ook was het dragen van schoeisel met hoge hakken zeer populair.

De vrouwenmode werd gekenmerkt door hoog opgemaakte kapsels, slanke bovenlichamen met een diep decolleté en een hoepelrok (crinoline). Bij zo'n (torenhoog) kapsel is er geen sprake van een pruik. Waarschijnlijk is er daarom geen naamgeving aan dit kapsel verbonden. Diamanten, parels, bloemen, linten, struisveren en soms hele miniatuurschepen versierden de torenhoge kapsels van de dames aan het hof. Het haar werd steil omhooggekamd en aangevuld met hairextensions. Het geheel werd met poeder afgewerkt. Maar van pruiken was bij deze kapsels geen sprake.

Zie voor een uitgebreide verhandeling over (mannen)pruiken en hun naamgeving mijn reactie hierboven.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus!