Die zijn geschreven verspreid over een termijn van honderden jaren.

"Mondelinge overlevering
Voordat de boeken van de Bijbel hun definitieve vorm kregen, hebben de teksten langere tijd eerst mondeling en later ook schriftelijk gecirculeerd in de joodse gemeenschap. De teksten dragen daarom de sporen van opeenvolgende redacties uit verschillende tijden.

Voor en na de ballingschap
Onderdelen van de oudste boeken, onder meer uit de Tora, gaan terug op mondelinge tradities uit het tweede en eerste millennium voor Christus en hebben waarschijnlijk voor of tijdens de Babylonische ballingschap (587 voor Christus) hun eindredactionele vorm gekregen. De jongere boeken van het Oude Testament zijn na de ballingschap geschreven en geredigeerd: ergens tussen 538 en 100 voor Christus.

Tweede eeuw na Christus
De uiteindelijke lijst van geschriften die door de joodse geloofsgemeenschap als heilig en gezagvol wordt erkend - de Tenach dus - is in de tweede eeuw na Christus afgesloten. "
10 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke vraag om te bewijzen m.b.t. Genesis.

Verschillende 3 theorieen zijn mogelijk
a. de gegevens zijn Mozes door God geopenbaard,
- In orthodoxe Joodse kringen circuleert de opvatting over het ontstaan van het boek Genesis, nl. dat God Mozes deze teksten zou hebben geopenbaard tijdens de woestijnreis van het volk Israël, op de berg Horeb.

b. ze zijn al eerder schriftelijk vastgelegd en zo bewaard gebleven.
- Genesis werd oorspronkelijk op kleitabletten geschreven en wel door de aartsvaders, die rechtstreeks bij de vermelde gebeurtenissen betrokken waren en wier namen duidelijk vermeld zijn. Mozes, die het boek in de ons bekende vorm samenstelde en uitgaf. ( zie Prof Wiseman )
Men zou veel eerder een schrift hebben gekend als verondersteld dmv kleitabletten.

b. ze zijn Mozes mondeling overgeleverd,
Een nauwkeurige mondelinge overlevering van diverse gegevens lijkt mogelijk.
Het is bekend, dat in oude tijden en ook nu nog in Oosterse landen veel gememoriseerd en aan een volgende generatie overgedragen wordt.

Het verslag van de schepping is een zaak van openbaring van God geweest, want tot aan de zesde dag 'is er geen mens bij geweest'. God zal dit aan Adam hebben geopenbaard, die het op zijn beurt mondeling of schriftelijk heeft doorgegeven.
Uiteraard kan God deze gegevens daarna ook aan Mozes hebben geopenbaard

De Here Jezus zei ‘de Schrift kan niet gebroken worden’ (Jh 10:35) onderstreepte Hij de onvergankelijke natuur van de Schrift.

1Pt 1:24,25: ‘Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras is verdord, en zijn bloem is afgevallen; Maar het Woord des Heeren blijft in eeuwigheid; en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is’.