In welke mate is is de term epische concentratie van toepassing op Alexander de grote?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Epische concentratie is het toeschrijven van daden en gebeurtenissen aan één persoon die in feite door anderen verricht c.q. aan anderen overkomen zijn
Daarnaast bestaat er een vorm van epische concentratie die mensen die in dezelfde tijd geleefd hebben - maar elkaar niet of nauwelijks gekend hebben - met elkaar in (nauw) contact brengt, bijv. Alexander de Grote en Aristoteles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ken jij de materie en weet je wat de woorden epische concentratie precies inhouden. Voor de Goeie Vraag achterban toch even een korte uitleg. Epiek is de leer van het heldendicht. Onder epische concentratie verstaat men het toeschrijven van allerlei heldendaden aan één bepaalde historische persoon (alhier dus Alexander de Grote), terwijl deze daden in werkelijkheid bij één van zijn minder bekende voorgangers zijn geschiedt.

Tijdens zijn tijdperk, een periode zonder veel betrouwbare beschreven geschiedschrijving, werden werkelijk TALLOZE daden, veroveringen en soms ook wonderen aan Alexander de Grote toegedicht. Zelf over zijn dood doen prachtige, epische verhalen de ronde. Zo zou na zijn heengaan zijn lichaam zich niet ontbinden. Terwijl dit bij elk menselijk lichaam na de dood zeer snel gebeurt !

Alexander de Grote is zonder twijfel een van de grootste personen in de wereldgeschiedenis. Zoals gezegd werden hem te veel zaken toegedicht. Wanneer men chronologisch op papier zet welke slagen en oorlogen hij gewonnen heeft, komt men er achter dat hij nooit op al deze plaatsen tegelijkertijd kan zijn geweest.

Twee voorbeelden van EPIEK ten tijde van Alexander de Grote :

1) Alexander de Grote bedwong op zeer jeugdige leeftijd het ontembare paard Bucephalus.
2) In Gordium ontwarde hij de zogenaamde Gordiaanse Knoop, waardoor hij dankzij een voorspelling de heerschappij over Azie verkreeg.