Hoe heet de vorm van geschiedschrijving waarbij democratie als de ultieme bestuursvorm wordt gezien en dictatuur als een fase op weg daarnaartoe?

Een land dat dictatoriaal wordt geregeerd is volgens die vorm van geschiedschrijving nog in ontwikkeling: ooit zal het land zich tot een democratie ontwikkelen.

Onder historici bestaat kritiek op deze wijze van geschiedschrijving omdat deze niet neutraal is ten opzichte van de verschillende bestuursvormen.

Antoni
6 jaar geleden
1.5K
kierkegaard47
6 jaar geleden
Ik zou het niet precies weten, maar de eerste term die zo in mij opkomt is teleologische geschiedschrijving: geschiedschrijving vanuit de aanname dat er een 'einddoel' (dan wel eindideaal) is waarheen beschavingen zich ontwikkelen. Hoewel ik vermoed dat deze term eigenlijk vooral van toepassing is op de geschiedsschrijving in vroeger eeuwen, waarin God alles zou besturen naar een bepaald einddoel toe, is deze term misschien ook wel te gebruiken voor de modernere vorm, waarin een democratie als "hoger" wordt gezien dan een dictatuur, zoals je omschrijft.
kierkegaard47
6 jaar geleden
(Uiteraard niet te verwarren met "theologisch". Afkomstig van het griekse Telos, doel.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zat te denken aan historisch materialisme (van Marx) of een vergelijkbare deterministische stroming. Maar dat ging eigenlijk meer over de dictatuur van de massa.
Maar mensen als Sartre verdedigde wel de sovjetdictatuur daarmee, dat het tijdelijk zou zijn. Maar ik vraag me af of je zoiets bedoelt. Misschien bedoel je het jaren 80 optimisme, na de val van de muur, dat alle landen uiteindelijk democratisch zullen worden. Fukuyama schreef daar een boek over. Maar ik weet niet hoe die stroming heet. Grenzeloos optimisme misschien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, dat is geen geschiedschrijving, dat is filosofie.
Edraket
6 jaar geleden
Bestaan er dan verschillende vormen van geschiedschrijving? Geschiedschrijving dient volledig gebaseerd te zijn op feiten. Die worden geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou zeggen het verschil tussen objectieve en subjectieve geschiedschrijving, waarvan de laatste niet wenselijk is (maar vaak ook onontkoombaar).
Antoni
6 jaar geleden
Dank voor de reacties. Wat ik zoek is helaas nog niet genoemd.
kierkegaard47
6 jaar geleden
@Edraket: Gebaseerd op feiten, ja. Maar een geschiedschrijver zal hier doorgaans ook een interpretatie aan toe (moeten) voegen. Het is zelfs (bijna) onmogelijk om dat niet te doen. Dit gebeurt namelijk zelfs al bij de selectie van de feiten- doorgaans zijn er namelijk veel te veel gegevensom ze allemaal te nemen in je studie. Heel simpel voorbeeld. je bent biograaf van Hitler. Wil je echt vermelden dat hitler op 21 september 1941 gerecht 'a' at, op 22 september gerecht 'b', op 23 september gerecht 'c', enzovoort? De meeste historici zullen dat (mochten ze zulke gegevens toevallig hebben), weglaten. Waarom? Omdat het als niet relevant wordt gezien in de context en je studie moet leesbaar blijven. TENZIJ natuurlijk in je studie het gaat om de vraag of hitler al dan niet vegetarisch was ... Daarmee is zelfs de keuze voor het al dan niet noemen van dergelijke triviale feiten al een subjectieve vorm van geschiedschrijving.

Antwoorden (1)

Ik vraag me af of de vraagstelling de vorm van geschiedschrijving beoogt.
Misschien zoekt u eerder naar de term: megalomanie. Een vorm van zelfoverschatting bij dictators, die leiden tot opstanden en tot een andere ( meer democratische) vorm van bestuur?? Zie wikipedia.
PS: denk daarbij ook aan de trias politica(scheiding der machten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Helaas is dat woord niet wat ik zocht. Het gaat mij echt om een vorm van geschiedschrijving.