Wat is de naamverklaring van de Peloponnesische Oorlog?

Hoe komt men aan deze naam van de oorlog tussen Sparta en Athene?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt als een huiswerkopdracht.

Het beste antwoord

De naam is afgeleid van de Peloponnesische Bond. De Peloponnesische Bond is het oudst bekende militaire bondgenootschap (Oudgrieks: συμμαχία; symmachia) uit het oude Griekenland.

Een van de aanleidingen van de Peloponnesische oorlog:
De Kerkyra-kwestie: toen Kerkyra (nu Corfu), een kolonie van Korinthe, in 433 v.Chr. in conflict kwam met de moederstad, vroeg en kreeg het de hulp van Athene. Korinthe werd op zijn beurt bijgestaan door de Peloponnesische Bond onder de leiding van Sparta, dat Athene de oorlog verklaarde.