zondag rustdag. dat geldt in de katholiek (en andere?) kerken. is dat altijd zo geweest? wanneer ingevoerd en door wie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De sjabbat wordt in het Jodendom gevierd van vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang. Vele christenen hebben daar het beeld bij dat in het Nieuwe Testament geschetst wordt, waar het Jezus verweten werd als hij iemand op sjabbat genas. In het jodendom is echter sinds die tijd veel meer uitgekristalliseerd wat wel en niet mag.

De eerste christengemeenten bestonden uit zowel joden als bekeerde heidenen, en het is aannemelijk dat de joden de sjabbat hielden. In het vroege christendom kwamen christenen, zowel joden als niet-joden op de zevende dag van de week, de zaterdag, bij elkaar.

De invoering van de zondag als rustdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote. Door Constantijn werd in een edict in 321 zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de "eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon". Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het laten vallen van de Sjabbat en het instellen van de zondag als wekelijkse rustdag is door de toenmalige paus bepaald.
Het is nogal vreemd dat de reformatoren (de voormannen van de hervorming) dit niet hebben teruggedraaid. Door de zondag te blijven vieren erkenden zij het recht van de paus om de zondag te vieren i.p.v. de Sjabbat. Het is bekend dat Luther dit aanvankelijk wel heeft overwogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ooit de bijbel gelezen. Het eerste enige en ware boek.
God schiep Hemel en aarde en op de 7e dag rustte Hji. Genesis.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Sorry, maar ik kan het niet laten om op deze slak even wat zout te leggen. De bijbel is zeer zeker niet het enige boek!!! En ook niet het eerste. Wat je waarschijnlijk bedoeld is "het enige ware boek*. En zelfs daar ben ik het niet mee eens. Zelfs diep gelovigen zullen moeten erkennen dat er weinig onwaarheden zitten in een goed wiskundeboek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Ozewiezewoze,
Waarom moet ik op eens aan appels en peren denken?