Tot wanneer rekende men nog met de grein/graan in Nederland?

Dan wel de oude gewichtsmaat, dan wel de "nieuwe"?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Het beste antwoord

Een grein was een kleine gewichtseenheid. Dit kwam uit het Frans en was afgeleid van het Latijnse 'granum frumentum' (betekenis: graankorrel). De grein bezat de gemiddelde massa van een graankorrel. Deze betekenis van de term kwam in gebruik tussen 1371 en 1423. Eerst vooral voor edele metalen, later uitsluitend bij medicinaal wegen. Eén grein was 0,064084339 gram. Deze waarde werd gebruikt tot 1820.
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Tot 1820? "Het medicinale pond kende vanaf 1820 deze indeling:
.......
1 grein = 0,065104167 gram" Met ingang van 31-12-1871 werd het medicinale gewicht afgeschaft. http://www.goudenzilverweging.nl/gsd_medic Of zie ik iets over het hoofd?

Andere antwoorden (1)

In Nederland werd op 01-01-1820, conform de IJkwet van 21-08-1816 (Staatsblad 34), het metrieke stelsel ingevoerd. Die maatregel gold echter niet voor de grein.

In het Koninklijk Besluit d.d. 30-11-1817 stond immers;
“In aanmerking nemende dat de onbepaalde toepassing der Wet van den 21 Augustus 1816, op de gewigten in de geneeskunde in gebruik, zoodanige zwarigheden met zich zoude voeren, welke voor de gezondheid en het leven nadeelige gevolgen zouden kunnen hebben, en welke het mitsdien van het grootste belang is dat worden voorgekomen;”

Men was klaarblijkelijk bang dat er, door het gebruik van de nieuwe gewichten bij het voorschrijven en gereedmaken van geneesmiddelen, fouten gemaakt zouden worden. Om die reden bleef er in 1820 voor apothekers of “medicijn-bereiders” een apart medicinaal gewicht in gebruik.

Bij Koninklijk Besluit van 05-03-1871 (Staatsblad 10) werd het aparte medicinale gewicht, waaronder de grein behoorde, met ingang van 31-12-1871 afgeschaft en werd het gebruik van metrieke gewichten voorgeschreven.
SimonV