Waren er ook duitse verzetsmensen (In duitsland tegen hitler) in de 2e wereldoorlog?

Ik ga met deze vraag uit van gewone burgers.
Ik heb het dus niet over duitse mensen,die andere of economische redenen hadden om zich tegen hitler
te gaan verzetten.
Ik ga dus uit van een verzet zoals die in de door duitsland veroverde landen heeft plaatsgevonden.
Bijvoorbeeld hulp aan engelse piloten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hans und Sophie Scholl...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zowel in de Nederlandse als Duitse literatuur is er een overvloed te vinden die dit onderwerp behandelen.
https://duitsverzet.wordpress.com/ Hans Fallada : Jeder stirbt für sich allein.
(Alleen in Berlijn)
Over verzet en de gevolgen van verzet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Na Hans und Sophie Scholl:
Das kurze Leben der Sophie Scholl
von Hermann Vinke

Antwoorden (1)

Wanneer je googled op "Duitse verzetshelden" dan kom je al snel deze pagina op Wikipedia tegen met zo'n 75 namen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Categorie:Duits_verzetsstrijder_in_de_Tweede_Wereldoorlog

Verder kom je ook een geweldig stuk tegen op http://www.blikopdewereld.nl/geschiedenis/europa/duitsland/869-het-duitse-verzet
De inhoud op deze pagina zou ik tekort doen door hem simpelweg copy-paste te doen, vandaar dat ik het bij het vermelden van de link alleen laat.

Maar de conclusie is duidelijk: het Duitse verzet heeft wel degelijk bestaan.
Een heel bekend voorbeeld was b.v. de bomaanslag op Hitler door Von Stauffenberg op 20 juli 1944. Al was Von Stauffenberg geen burger, maar zelfs een officier in het Duitse leger.